Håndbog i professionelle

Format: Bog
Sidetal: 341
Forfatter(e): Richard DuFour, Rebecca DuFour, Robert Eaker og Thomas Many
kr. 495,50
ekskl. moms
kr. 619,38
inkl. moms

Forskning viser, at et professionelt læringsfællesskab, der sætter elevernes læring i centrum i et målorienteret teamsamarbejde, og hvor alle medlemmer af teamet tager kollektivt ansvar for at tilrettelægge undervisningen, giver alle elever de bedste læringsmuligheder.

Håndbog i professionelle læringsfællesskaber er til alle, der ønsker at udvikle deres arbejde i og som et professionelt læringsfællesskab. Bogen tilbyder en grundig indføring i, hvad professionelle læringsfællesskaber er, og hvordan man kan komme i gang med at arbejde i professionelle team, der har elevernes læring i fokus.

Bogen er systematisk bygget op og kommer rundt om emner som, hvordan man afklarer organisationens formål, hvordan man får skabt et læringsfokus, og hvad man gør, når nogle elever ikke lærer. Herefter gennemgår den, hvordan man opbygger en samarbejdskultur i professionelle læringsfællesskaber, og hvordan man sikrer, at samarbejdet bliver tilpas resultatorienteret gennem brugen af relevant information og data. Forfatterne beskriver også, hvordan man kan implementere professionelle læringsfællesskaber på alle skoler i en forvaltning. Til sidst kommer de med konkrete bud på, hvordan man kan skabe konsensus i sin organisation, og hvad lederne og underviserne kan – og er nødt til – at gøre, hvis der opstår konflikter i de professionelle læringsfællesskaber eller i udviklingen af dem.

Bogen indeholder skemaer, der kan bruges til at vurdere, hvor i udviklingsprocessen ens egen organisation befinder sig. Alle skemaer og redskaber kan downloades til brug i egen praksis på www.dafolo.dk/undervisning.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen






Sådan skriver anmelderne:
Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

'Det er en både interessant og velovervejet udgivelse, som kan danne et godt udgangspunkt for processen med at skabe professionelle læringsfællesskaber både i klasseværelset og som skole'. - 

Lars Brian Krogh, lektor ved Læreruddannelsen i Aarhus

'Håndbog i professionelle læringsfællesskaber er en fantastisk nyttig bog for mig i rollen som facilitator. Først og fremmest ved at fremlægge en logisk fremadskridende udviklingsproces for vejen henimod et PLF , på en måde som fastholder kompleksiteten uden at det bliver en (forsimplet) opskrift. Hvert kapitel indledes med en særdeles relevant og veltegnet case-historie, som stiller skarpt på en eller flere kritiske overvejelser og beslutninger i udviklingsprocessen. Med afsæt i en case om en lærer, der melder sig ud af det fælles, gives der fx konkrete bud på, hvornår og hvordan ledelsen bør bidrage til håndtering af problemet. Udover de omtalte cases har jeg også allerede i årets projekt haft gavn af væsentlige pointer: fx at søge at etablere et fælles værdigrundlag i gruppen – men gøre det i små skridt & som en del af en proces, så det samtidig er muligt at fastholde et handleperspektiv….Overalt er bogens tekst tilgængelig, refleksiv og autoritativ i ordets bedste forstand - man fornemmer klart, at den hviler på en omfattende forsknings- og erfaringsbund.' 

Varenr.: 7616
ISBN: 9788771603903
Udgave måned/år: 10/16
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?