Skole uden skældud
Skældud har en negativ betydning for børns liv, fordi skældud påvirker deres relationer til kammeraterne og de voksne i skolen, deres deltagelse i undervisningen og ikke mindst deres livsmod og livsglæde. Interviews med børn og unge viser, at lærere og pædagogers skældud gør børnene utrygge, vrede og demotiverede for undervisningen, giver koncentrationsvanskeligheder, og at barnet får det dårligt med sig selv. Men hvad kan du som lærer og pædagog gribe til, hvis klasserummet er præget af konflikter eller kaos?
Bogen præsenterer en række værktøjer og tilgange til, hvordan det i højere grad bliver muligt at bedrive undervisning, som er præget af anerkendende rammesætning og venlighed – til gavn for både børn og voksne. 'Skole uden skældud' er skrevet af ph.d., skoleforsker Louise Klinge, lektor emeritus og børneforsker Erik Sigsgaard samt skolekonsulent og skolelærer Mette Thor Jørgensen.
"Skole uden skældud er simpelthen en vigtig bog, som man bliver klogere af at læse. Bogen burde være fast pensum for alle, der har med børn og unge at gøre."
"Som underviser på læreruddannelsen kan jeg stærkt anbefale, at Skole uden skældud bliver en central del af de studerendes pensum."
"En fantastisk bog at blive klog af. Med teori, praksiseksempler og masser af citater, fra både børn og voksne, får man troen på, at skældud rent faktisk kan undgås. Jeg håber, alle, der skal arbejde med børn, vil læse bogen. Selvom emnet er tungt og bogen lang, falder den nem at læse. Layoutet er indbydende med fx faktabokse, talebobler og sider til egne notater."
"Tankevækkende bog, der handler om meget mere end 'skældud'. Den handler i højere grad om at være rolig, hjælpsom og nysgerrig. Venlighed avler venlighed. Bogens vigtigste budskab er, at det kan lade sig gøre at ændre en kultur, så vi får en skole uden skældud. Det kræver 'bare', at vi som lærere har mulighed for at have en rolig hverdag, så vi har tid og råd til at have overskud til at være nærværende, lyttende og rolige."