Bogen er rettet mod danskundervisning på læreruddannelsens undervisningsfag dansk 1.-6. klasse. Bogen præsenterer en socialsemiotisk forståelse af multimodalitet i et scenariedidaktisk perspektiv, dvs. undervisning, som kombinerer analyse med produktion, inspireret af, hvordan man analyserer og producerer multimodalt i verden uden for skolen. Der lægges særlig vægt på, hvorfor og hvordan man underviser i dette i indskolingen.
Multimodalitet i et scenariedidaktisk perspektiv handler således om at sætte eleverne i sociale situationer, hvor det giver mening at arbejde analytisk eller produktivt med multimodale tekster.
Bogen giver læseren et multimodalt begrebsapparat og viser, hvordan det kan anvendes gennem modelanalyser af både fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder billedbøger, mockumentary, reklamefilm, lydfortællinger, teaterforestillinger, fagbøger og animationsfilm. Derudover sættes der fokus på at arbejde med kildekritik på eksempelvis hjemmesider og hos influencers.
I vores podcast Viden på vejen kan du blive klogere på, hvorfor arbejdet med multimodalitet er vigtigt. Hør afsnittet her