KRAP i skolen præsenterer KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik - som et naturligt pædagogisk grundlag for den inkluderende skole med metoder og redskaber, der kan tages frem, når værdier, ønsker og mål skal omsættes i konkret pædagogisk praksis. KRAP står for en skole, hvor børn kan vokse både menneskeligt og fagligt, hvor det er godt at lære, hvor det er godt at være lærer, og hvor fællesskabet står stærkt.
Bogen tilbyder metoder og inspiration - både når det handler om trivsel i klassen, når fagligheden i AKT-arbejdet skal skærpes, og når der skal findes fælles forståelse og sættes fokus på den pædagogiske indsats. Der stilles også skarpt på SFO'en, hvor barnets sociale færdigheder er omdrejningspunktet, på det konstruktive skole-hjem-samarbejde og på anerkendende og ressourcefokuseret skoleledelse.
Bogen veksler mellem beskrivelser af KRAP i en skolekontekst og fortællinger fra praksis. Praksiskapitlerne illustrerer, hvordan den omfattende pædagogiske værktøjskasse, som KRAP tilbyder, kan anvendes systematisk som grundlag for både det almen- og det specialpædagogiske arbejde i skolen.
Se alle titler i KRAP serien her
Læs mere om KRAP
Den nye KRAP-bog giver meget praksisnære eksempler på, i hvilke situationer lærere kan arbejde med denne særlige tilgang til en mere inkluderende skole. Den bagvedliggende tankegang og værdiforankring tydeliggøres i denne bog - og kobles til fortællinger fra praksis.
Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen"
Jeg er sikker på, at mange skoleledere, lærere og især AKT-lærere vil have stort udbytte af at læse hele bogen. Meget anbefalelsesværdigt og bør stå på ethvert lærerværelse/skolebibliotek samt bruges på læreruddannelserne.
Rummelighed og inklusion er to af skoleverdenens helt store udfordringer, som kræver både nytænkning og ændring af pædagogisk praksis. Men hvordan? Hertil er denne udgivelse en god hjælp og øjenåbner for både skoleledere, lærere og pædagoger. Bogen giver et godt bud på pædagogisk praksis i en inkluderende skole samt pædagogiske metoder og redskaber til at agere i denne virkelighed.