Vensomhed
Formålet med denne bog er at skabe en skole, hvor alle børn trives og glæder sig til at komme, for så kan de lære alt – eller næsten. Det kræver først og fremmest, at de har venner i skolen, og at de føler, at der er nogen, der glæder sig til at se dem i skolen hver dag. Det handler også om, at der er voksne, som børnene kan mærke, og som tydeligt viser, at de kan lide børnene – alle børnene.
Vensomhed handler i bund og grund om at skabe en kultur, der fremmer venskaber, for alle børn skal have en ven – punktum!
Pædagoger og lærere spiller en helt afgørende rolle i at sikre børns adgang til venskaber, trygge grupper og en følelse af samhørighed. Det er de voksne, som er med til at sikre, at børn har det godt med sig selv og med andre. Det er de voksne, der med deres stemme, kropssprog, forventninger og handlinger kan skabe grobund for en vensom, anerkendende og omsorgsfuld kultur.
Opgaven er vigtig, for det har afgørende betydning for børnenes liv og fremtid. Og opgaven er mulig – det viser denne bog, hvor Anne Søgaard deler ud af sine mangeårige erfaringer med at hjælpe skoler og institutioner med at sætte vensomhed på dagsordenen.
"Jeg vil også gerne og med stor glæde give bogen mine absolut allerbedste anbefalinger. Den er til at blive klog af, for læseren inspireres til at tænke over sine egne værdier og sin egen praksis. God arbejdslyst med at skabe en vensom skole, og vi kan jo starte med at læse bogen! Den skal da stå på ethvert ledelseskontor i Danmark – og den skal læses og bruges, for den rykker!"
Knud Nordentoft, Plenum august 2023
"Men denne bog om ’vensomhed’ forklarer os, at det netop ikke er den enkeltes ansvar. Det er et strukturelt problem, hvis vi ikke trives. Det gør lige så ondt på den, der bliver skældt ud, som den der hører, at et andet barn bliver skældt ud. Det forplanter sig som ringe – eller resonans – som Hartmut Rosa ville have kaldt det.
Det er derfor, at ’vensomhed’ skal på skoleskemaet på både pædagog- og læreruddannelserne, for hvis vi ikke lærer det fra bunden af, så kan vi ikke går ud og sikre børns adgang til venskaber, trygge grupper og en følelse af samhørighed."
"Lad os læse bogen sammen og selv skabe den forandring, vi alle drømmer om."
Læs hele anmeldelsen her
Det er en både, glad, positiv og inspirerende udgivelse, som får læseren til at reflektere over egen praksis og mulighederne for at udvikle den. Det er en af de bøger, som arbejder med menneskelige relationer bør læse.
Mobning, præstationspres, angst og strukturelle forhold i skolesystemet - hvad ligger bag elevernes trivsel og mistrivsel?