Denne bog er rettet mod dansklærere i grundskolen og danskundervisningen på læreruddannelsens nationale modul 4 i udskolingen, Multimodale tekster. Bogen præsenterer og udfolder en socialsemiotisk forståelse af multimodalitet i et scenariedidaktisk perspektiv, dvs. undervisning, som kombinerer analyse med produktion, inspireret af, hvordan man analyserer og producerer multimodalt i verden uden for skolen.
Det er således gennemgående i bogen, at det multimodale arbejde i skolen for det første skal være kontekstafhængigt og indgå i sociale kommunikationssituationer, for det andet at det skal ske i en vekselvirkning mellem analyse og produktion.
Bogen giver læseren et multimodalt begrebsapparat og viser, hvordan det kan anvendes gennem modelanalyser af både fiktive og ikke-fiktive tekster, ligesom bogen løbende lægger op til produktive opgaver. Følgende begreber er i centrum:
- Socialsemiotik
- Multimodalitet
- Modalitet
- Redundans
- Funktionel specialisering
- Affordans
- Transformation
- Transduktion
De mange svære begreber, der introduceres i bogen, serveres på en lækker og samtidig pædagogisk måde. Et leksikon bagerst i bogen gør det let og overskueligt at slå bogens fagtermer op. Multimodalitet i skolen giver konkrete eksempler på, hvordan der kan arbejdes med elevernes multimodale tekstkompetence henimod at blive kritiske og gode tekstlæsere og selv kunne producere multimodale tekster.
Ethvert lærerbibliotek bør have bogen stående, og den kan således varmt anbefales til både lærere og lærerstuderende.
Læs hele anmeldelsen her
Det er en fagligt meget gennemarbejdet og dybdegående udgivelse, som virkelig klæder sin læser på både teoretisk og praktisk til at kunne undervise kvalificeret i multimodale tekster.