Undervisningsdifferentiering i fag E-bog

Format: E-Bog
Forfatter(e): Thomas Binderup (red.), Helene Salvagni Binderup, Ane Grethe Engsted, Ole Grønbæk, Lillian Krarup, Ulla Boe Nielsen, Charlotte Ormstrup, Lone Torp Rosenkilde, Anna Støttrup og Lone Voetmann
kr. 223,00
ekskl. moms
kr. 278,75
inkl. moms

Denne bog er en e-bog
Når du køber e-bogen, bliver bogen leveret til din mailadresse inden for 1 time. E-bogen er i epub-format, og bogen er DRM-beskyttet. Bogen bliver låst til én bruger og kan derfor ikke videresendes til andre.

Undervisningsdifferentiering i fag handler i bund og grund om inklusion. Om at alle elever skal have en meningsfuld plads i skolens fællesskab, hvor de kan udvikle sig fagligt, personligt og socialt.

Men undervisningsdifferentiering er også en didaktisk kompetence, der stiller krav til læreren om at kunne opstille dynamiske læringsmål for sine elever, udvælge varierede metoder, der skal hjælpe eleverne til at opnå disse mål, og løbende evaluere for at justere mål og metoder i forhold til elever-nes læringsfremskridt.

Udgangspunktet for denne antologi er, at undervisningsdifferentiering er det bærende princip for al undervisning, i alle fag og på alle alderstrin. Hvert fag byder imidlertid på forskellige muligheder og udfordringer i forhold til undervisningsdifferentieringen.

Antologien indeholder konkrete bud på, hvordan undervisningen kan tilrettelægges ud fra en overordnet skalaforståelse af undervisningsdifferentiering i forhold til fagenes forskellige muligheder, traditioner og fagdidaktik.

Sådan skriver anmelderne:
Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

"En praksisorienteret udgivelse på et felt, som folkeskolen stadig har store vanskeligheder med at tackle."

Hans Jørgen Kristensen, Folkeskolen.dk

"Nyttig og instruktiv erfaringsformidling fra lærer til lærer og på tværs af fag (...) Der er en fremragende artikel med erfaringer fra et forløb i billedkunst, hvor mange aspekter vedrørende undervisningsdifferentiering indgår på en selvfølgelig måde, der skildres ned i mange detaljer. I et danskforløb arbejdes der med faste rammer om åbne muligheder. I engelsk skildres et forløb med samtaler og tekstarbejde organiseret med gruppekontakter mellem lærer og elever. I matematikforløbet lyder overskriften: "Hellere fem opgaver, der er passende, end 25, der ikke er". Den er nok værd at tænke over, når der skal differentieres. Der er endvidere fagartikler fra geografi, historie og natur/teknik samt en artikel om ledelsens rolle i forbindelse med undervisningsdifferentiering."
Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen"

Skoleleder Grethe Andersen, Vester Mariendal skole

"Antologien Undervisningsdifferentiering i fag giver et fagligt sprog for, hvad undervisningsdifferentiering er, og hvordan det i praksis operationaliseres. Som læser får jeg indsigt i mange fag-faglige perspektiver på undervisningsdifferentiering som en professionsfaglig Kompetence, der omhandler dynamiske mål, variation i metoder og løbende evaluering. Bogen rummer særdeles gode beskrivelser af hvordan man som lærer formår en undervisning, der er målrettet såvel eleven som elevfællesskabet i form af klasser og holddannelser. Evaluering som afsæt for tilpasning af undervisningsmetoder, indhold og organisering bidrager også til fokus på fagets og elevens læringsmæssige progression. Bogens forfattere arbejder målrettet med teamet som professionsfællesskab, hvor elevens læring er i centrum og teamets faglige samarbejde bidrager til en god skole, hvor god undervisning er kerneydelsen. Elvens rettethed mod læring understøttes af systematisk læringsledelse. Afslutningsvis er der fokus på dygtig kompetent skoleledelse, hvor lederen sætter elevens læring centrum for ledelsesintervention. Bogen her rummer brugbare veje til en inkluderende folkeskole, hvor lærere sammen formår at differentiere deres undervisning - så vi kan få alle med."

Varenr.: 7160-433-7
ISBN: 9788771604337
Udgave måned/år: 10/12
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?