Undervisningsdifferentiering i

Format: Bog
Sidetal: 144
Forfatter(e): Thomas Binderup (red.), Helene Salvagni Binderup, Ane Grethe Engsted, Ole Grønbæk, Lillian Krarup, Ulla Boe Nielsen, Charlotte Ormstrup, Lone Torp Rosenkilde, Anna Støttrup og Lone Voetmann
kr. 287,00
ekskl. moms
kr. 358,75
inkl. moms

Undervisningsdifferentiering i fag handler i bund og grund om inklusion. Om at alle elever skal have en meningsfuld plads i skolens fællesskab, hvor de kan udvikle sig fagligt, personligt og socialt.

Men undervisningsdifferentiering er også en didaktisk kompetence, der stiller krav til læreren om at kunne opstille dynamiske læringsmål for sine elever, udvælge varierede metoder, der skal hjælpe eleverne til at opnå disse mål, og løbende evaluere for at justere mål og metoder i forhold til elever-nes læringsfremskridt.

Udgangspunktet for denne antologi er, at undervisningsdifferentiering er det bærende princip for al undervisning, i alle fag og på alle alderstrin. Hvert fag byder imidlertid på forskellige muligheder og udfordringer i forhold til undervisningsdifferentieringen.

Antologien indeholder konkrete bud på, hvordan undervisningen kan tilrettelægges ud fra en overordnet skalaforståelse af undervisningsdifferentiering i forhold til fagenes forskellige muligheder, traditioner og fagdidaktik.


Sådan skriver anmelderne:
Lektørudtalelsen, Dansk BiblioteksCenter

En praksisorienteret udgivelse på et felt, som folkeskolen stadig har store vanskeligheder med at tackle.

Hans Jørgen Kristensen, Folkeskolen.dk

Nyttig og instruktiv erfaringsformidling fra lærer til lærer og på tværs af fag (...) Der er en fremragende artikel med erfaringer fra et forløb i billedkunst, hvor mange aspekter vedrørende undervisningsdifferentiering indgår på en selvfølgelig måde, der skildres ned i mange detaljer. I et danskforløb arbejdes der med faste rammer om åbne muligheder. I engelsk skildres et forløb med samtaler og tekstarbejde organiseret med gruppekontakter mellem lærer og elever. I matematikforløbet lyder overskriften: "Hellere fem opgaver, der er passende, end 25, der ikke er". Den er nok værd at tænke over, når der skal differentieres. Der er endvidere fagartikler fra geografi, historie og natur/teknik samt en artikel om ledelsens rolle i forbindelse med undervisningsdifferentiering.

Læs hele anmeldelsen i "Folkeskolen"

Skoleleder Grethe Andersen, Vester Mariendal skole

Antologien Undervisningsdifferentiering i fag giver et fagligt sprog for, hvad undervisningsdifferentiering er, og hvordan det i praksis operationaliseres. Som læser får jeg indsigt i mange fag-faglige perspektiver på undervisningsdifferentiering som en professionsfaglig Kompetence, der omhandler dynamiske mål, variation i metoder og løbende evaluering.


Bogen rummer særdeles gode beskrivelser af hvordan man som lærer formår en undervisning, der er målrettet såvel eleven som elevfællesskabet i form af klasser og holddannelser. Evaluering som afsæt for tilpasning af undervisningsmetoder, indhold og organisering bidrager også til fokus på fagets og elevens læringsmæssige progression. 



Varenr.: 7238
ISBN: 9788772817156
Udgave måned/år: 10/12
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?