Nye sociale teknologier i folkeskolen E-bog

Format: E-Bog
Forfatter(e): Lejf Moos, Karen B. Braad, Klaus Kasper Kofod, Per Fibæk Laursen, Lars Holm, John Krejsler, Niels Kryger, Birte Ravn, Hanne Knudsen, Kirsten Marie Bovbjerg og Marianne Søgaard Sørensen
kr. 176,00
ekskl. moms
kr. 220,00
inkl. moms

Denne bog er en e-bog
Når du køber e-bogen, bliver bogen leveret til din mailadresse inden for 1 time. E-bogen er i epub-format, og bogen er DRM-beskyttet. Bogen bliver låst til én bruger og kan derfor ikke videresendes til andre.

Folkeskolen er sat i verden for at løse sin dannelsesopgave. Det indebærer, at alle i skolen må arbejde med færdigheder, viden og indsigt af faglig, personlig og social art. Opgaven beskrives i Folkeskolelovens vision om den demokratiske dannelse. I denne bog tolker vi det som en vision om at provokere eleverne til at blive myndige, selvstændige og kritiske medborgere i et demokrati.

Visionen stiller krav til den pædagogiske tænkning og praksis, som udvikles i komplicerede samspil mellem skolens aktører indenfor dens traditioner, rammer og forskrifter. Det drejer sig blandt andet om:

  • hvordan man sikrer arbejdsro i klassen
  • hvordan man underviser i demokrati
  • hvordan man tester elevernes udbytte af undervisningen
  • hvordan man formulerer planer for elevernes arbejde
  • hvordan lærerne arbejder sammen i team
  • hvordan skoleledelse fungerer eller
  • hvordan samarbejdet mellem skole og hjem foregår.

Disse er de sociale teknologier, vi har valgt at analysere og diskutere i denne bog. Udgangspunktet for analyserne har været, at der altid har været sociale teknologier i skolen og undervisningen, men at de hele tiden udvikles og nye indføres. Det interessante er, hvordan de indføres eller udvikles, og hvordan de virker – i dannelsesarbejdet.

Ingen anmeldelser endnu.
Varenr.: 7160-050-6
ISBN: 9788771600506
Udgave måned/år: 08/07

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?