Literacydidaktik
Denne bog udfolder og diskuterer literacybegrebet i forhold til elever i literacyvanskeligheder. Hvad vil det sige at være i literacyvanskeligheder? Er det det samme som at være i læse- og skrivevanskeligheder? Hvad er det særlige ved begrebet literacyvanskeligheder? Bogen giver et bud på dette, og peger på, hvordan et fokus på literacyvanskeligheder kan bidrage til en literacydidaktik til gavn for alle elever - også elever i egentlige literacyvanskeligheder (herunder også ordblindhed/dysleksi).
"En god bog med inspiration til egen praksis i ALLE fag. Superrelevante artikler. Og det er altid dejligt med konkrete cases.
Bogen anbefales til lærerbiblioteket, og især til de faglige vejledere og læsevejlederen".
”En helt nødvendig bog, så er det sagt. Literacy er et emne, vi bør være bedre til at takle, og denne bog giver et godt løft. En god faglig tekst understøttet af gode grafiske oversigter. Den faglige tekst er krydret med gode cases. En oplagt bog for studiekredsen på skolen. Bogen har stikordsregister. Snyd ikke dig selv, skolen og dine elever – læs denne bog”
"Denne bog kan anbefales, ikke bare til læsevejlederen eller til dansklæreren med særlig interesse for netop elever i literacyvanskeligheder, men til alle undervisere, da literacyvanskeligheder er til stede i alle fag. De elever, der har disse vanskeligheder, er påvirket af dem hele tiden, og det bør man som underviser have sig for øje. Det kan artiklerne i denne bog bruges til at minde os om. De kan ydermere bruges til at gøre os klogere på, hvad vi didaktisk kan gøre for at stilladsere eleverne i dagligdagen.
Man kan læse bogen fra start til slut. Den er skrevet i et dejligt forståeligt sprog og formidler det forskningsmæssige indhold på en måde, så man ikke opgiver læsningen. Man kan også vælge at bruge den udvidede indholdsfortegnelse, der fortæller lidt om alle kapitlernes indhold, som rettesnor og vælge de kapitler, man ønsker at fordybe sig i."
"En god og vigtig bog, der bygger på aktuel forskning. Det er positivt, at bogen har mange anbefalinger til praksis og ligeledes indeholder en række cases. Bogen er velskrevet og kombinerer på bedste måde teori og praksis. Gode figurer og opsætninger er også en del af bogen."