Gør en forskel
– Trivselsfremme for alle i skolen
Igennem længere tid har der været fokus på elevernes trivsel – eller rettere sagt på deres mistrivsel. Med denne bog udvides perspektivet til at sætte fokus på trivselsfremme for alle på skolen. Alle ansatte på skolen har nemlig et ansvar – ikke kun for deres egen trivsel, men også for andres. Hovedopgaven er fortsat at skabe læring og udvikle elevernes livsduelighed, og den opgave kan bedst løses, hvis både elever og personale trives.
Trivsel og trivselsfremme er væsentlige elementer i at skabe livsduelige børn og voksne, der har det godt, og som lærer og udvikler sig både hver for sig og sammen. I bogen præsenteres to måder at arbejde med trivsel på – en direkte tilgang med målrettede indsatser til at fremme trivsel og en mere indirekte tilgang, hvor relevante trivselsinitiativer indarbejdes i skolekulturen samt den daglige undervisning og praksis som en naturlig del af måden at tænke og arbejde på.
Bogen introducerer den gennemgående trivselsmodel PERMA-H og de seks elementer, der bidrager til trivsel: positive emotioner, engagement, relationer, mening, mestring og helbred. I bogen får du:
- Et omfattende og lettilgængeligt trivselskatalog rettet mod elever med øvelser og aktiviteter
- Et trivselskatalog rettet mod skolens personale med både individuelle og fælles øvelser samt aktiviteter.
Derudover er bogen krydret med cases og eksempler på, hvor og hvordan du som lærer, pædagog eller skoleleder kan sætte trivsel i spil i skolens hverdag.
Hvis en fagbog kan være en pageturner, så er ”Gør en forskel. Trivselsfremme for alle i skolen” et godt bud.
Boginterview: Mange skoler er »ubevidst inkompetente« i trivselsarbejdet
I dag virker det som om, at folkeskolen hovedsageligt koncentrerer sig om det faglige og om mistrivsel, og så håber man, at trivslen automatisk følger med, mener bogaktuel skoleforsker. »Men det gør den ikke«, siger hun og peger på behov for en ny tilgang til trivselsindsatser.
Læs artiklen for abonnenter i Skolemonitor
”Bogen guider skoler til at arbejde både direkte med trivsel gennem et skønt katalog af virkeligt fine og inspirerende aktiviteter og indirekte gennem udvikling af skolekultur og undervisning i en mere menneskevenlig retning. Bogens helskoletilgang er kærkommen, og udover vigtige kapitler om trivsel, og trivselskataloget med aktiviteter med børnene, har både pædagoger, lærere og ledere fået tildelt et kapitel, der tager afsæt i relevante undersøgelser og stiller vigtige refleksionsspørgsmål.”
Her bindes højaktuel viden om ”trivselstilstanden”, masser af relevant og forskningsbaseret teori, samt praksisøvelser, sammen med en gennemført rød tråd.
Det er en bog, som har potentiale til at gøre gavn på hver eneste skole i Danmark.
Fedt med en bog, som er så anvendelig i forhold til den kompleksitet, det er at arbejde med trivsel
Bogen bør stå på alle skoler, være på alle skolebiblioteker og indgå i pensum på alle lærer- og pædagoguddannelserne og indgå i lærere og pædagogers efter- og videreuddannelse.