Nest og Social læring
I denne bog præsenteres de indledende erfaringer fra opstarten af Nest klasser for børn med ADHD og ADHD-lignende vanskeligheder samt det materiale, der løbende er blevet udviklet med det formål at tilpasse programmet til børn med opmærksomhedsudfordringer.
Bogen formulerer otte kerneudfordringer for børn med opmærksomhedsforstyrrelser og ADHD og tilbyder en række sociale læringsaktiviteter, der er udviklet ud fra de otte kerneudfordringer og specifikt rettet mod denne børnemålgruppe. Aktiviteterne er primært egnet til indskolings- og mellemtrinsniveau, men flere af dem vil – med mindre justeringer – også kunne anvendes til både yngre og ældre børn.
Bogen er skrevet med et ønske om at inspirere til et fornyet syn på børn med opmærksomhedsudfordringer. Intentionen er at foreslå en metode, der gør det muligt at forstå og forholde sig til denne gruppe af børn på en måde, som ikke blot diagnosticerer og beskriver (og stempler). Den skal derimod hjælpe de professionelle omkring børnene til at imødegå dem og tilrettelægge de pædagogiske interventioner på en måde, der tilgodeser det enkelte barns behov.
For mens børn generelt set utvivlsomt er mere ens, end de er forskellige, er børn med ADHD samtidig mere forskellige end ens, når det kommer til, hvordan deres ADHD kan ses. Bogen giver således et bud på nye forståelser og veje i vores pædagogiske og didaktiske praksis i klassen, SFO’en og i Social Læring og på, hvordan skole og inklusion for disse børn også kan se ud. En skole, hvor det er de voksne, der tager ansvaret for at gøre skolen og klassen til et sted med plads til alle børn.
Bogens målgruppe er pædagoger, lærere, psykologer, socialrådgivere og andre fagprofessionelle, der ønsker inspiration til arbejdet med gruppen af børn med opmærksomhedsudfordringer.
"Det er en meget inspirerende bog, som giver et godt indblik i udfordringerne ved ADHD, samt forslag til gode aktiviteter til at arbejde med disse udfordringer. Aktiviteterne er nemme at give sig i kast med og et godt udgangspunkt for social læring."
Lektørudtalelse, DBC, maj 2024
Inspirerende og brugervenlig bog om social læring
Nest og social læring er en letlæst, grundig og god bog. Både som inspiration til arbejdet med opmærksomhedsudfordringer i skolen med læringsaktiviteter for hele klassen og tilrettelæggelse af social læring for en mindre gruppe børn. Mange af aktiviteterne tager afsæt i velkendte lege og aktiviteter, men er i denne bog blevet til strukturerede og brugervenlige læringsaktiviteter.
Ny bog guider lærere til at inkludere elever med ADHD
For knap tre år siden åbnede Aarhus Kommune den første Nest-klasse for elever med ADHD. Den tilknyttede PPR-psykolog har skrevet en bog om, hvordan lærere og pædagoger ud fra otte kerneudfordringer hos eleverne kan skabe en inkluderende praksis.
”Bogen giver et rigtig godt overblik over de 8 kerneudfordringer, som er typiske for børn med ADHD, og de er tydeligt og genkendeligt beskrevet. Vi har læst bogen og er ofte på genbesøg i årstemaer og aktiviteter. Vi bruger også bogen som opslagsbog, når vi skal lave aktiviteter med børnene – aktiviteter, som først bliver brugt i Social Læring og derefter bliver brugt med hele klassen. Derudover bruger vi bogens aktivitetsskema, som giver klarhed over kerneudfordringerne, mål med aktiviteten, selve aktiviteten, materialer, sprog, de voksnes roller, og hvad der er næste trin. Skemaet fungerer virkelig godt til at skabe struktur for lektionerne og for vores daglige arbejde. Der er desuden en god og brugbar litteraturhenvisning.”
Kombiner almen- og specialundervisningen og skab et et inkluderende læringsmiljø med deltagelsesmuligheder for alle. Lær at arbejde med UDL, Nest og psykologisk tryghed.