AI i skolen
– og anvendelse af sprogmodeller i undervisningen
AI og sprogmodeller som fx ChatGPT udfordrer de traditionelle undervisningsformer, men åbner samtidig for nye muligheder, der kan styrke læring, differentiering og kreativitet.
For mange lærere rejser det dog en række spørgsmål:
- Hvordan kan AI bruges meningsfuldt og ansvarligt i undervisningen?
- Hvilken rolle har læreren, når teknologien bliver en aktiv del af undervisningen?
- Hvordan lærer vi eleverne at forholde sig kritisk til AI-genereret indhold?
Denne bog giver en praksisnær introduktion til AI i undervisningen og viser, hvordan lærere kan udnytte teknologien aktivt – uden at miste det faglige og pædagogiske overblik.
I bogens 13 kapitler, skrevet af forskere og praktikere, får du:
Konkrete undervisningsmetoder – Lær, hvordan AI kan integreres i forskellige fag som dansk, matematik og sprogundervisning.
Indsigt i AI’s muligheder og udfordringer – Forstå, hvordan teknologien påvirker undervisningen og elevernes læring.
Viden om etiske og didaktiske overvejelser – Få redskaber til at navigere i de dilemmaer, AI skaber i skolen.
Inspiration til eksperimenterende undervisning – Opdag nye måder at arbejde undersøgende og refleksivt med AI i skolen og på ungdomsuddannelserne.
Bogen henvender sig til lærere, skoleledere og andre, der ønsker en bedre forståelse af AI’s potentiale i skolen og på ungdomsuddannelserne.