Co-teaching og vejledning
Er du vejleder og bruger du co-teaching i din praksis?
Co-teaching er en effektiv metode, der skaber deltagelsesmuligheder og styrker inklusion. For at implementere co-teaching som vejledningstilgang kræves det dog både tid, engagement og ledelsesmæssig opbakning. Vejlederen spiller en central rolle i at introducere metoden til kollegaerne gennem samarbejde og praktisk anvendelse. Denne bog fokuserer på netop de faktorer, der er afgørende for succes: god planlægning og tydelig kommunikation.
Bogen tilbyder konkrete redskaber og praktiske tips til vejledere og skoleledere, som ønsker at integrere co-teaching i undervisningen. Du får en lettilgængelig guide til, hvordan vejledning kan blive en aktiv og central del af skolens hverdag – alt sammen for elevernes bedste!
Forfatteren trækker på mange års erfaring som vejleder og deler indsigter og konkrete redskaber, herunder:
- Implementeringsguiden, som hjælper med at implementere, fastholde og forankre co-teaching som metode.
- Vejlederlandkortet, et dialogværktøj mellem vejledere og skoleledelse.
- Fasemodellen, der sikrer et systematisk arbejde med at identificere skolens vejledningsbehov.
- Rammeaftaler og samarbejdskontrakter, som skaber dialog om flerfaglige roller og ligeværdigt ansvar.
- Planlægningsskemaet, et dynamisk redskab, der skaber struktur og variation i undervisningen for både lærere og elever.
- Idékatalog og evalueringsredskaber, som Inspirerer til forskellige organiseringsformer og understøtter løbende evaluering af co-teaching.