Spot på trivsel i skolens ældste klasser giver dig viden, ideer og konkrete værktøjer til, hvordan du kan styrke relationerne og fællesskabet blandt skolens ældste elever.
Gennem en variation af konkrete opgaver, processer, øvelser og aktiviteter sætter denne bog blandt andet spot på udvikling af et vi-fællesskab med fælles afstemte spilleregler. Der sættes fokus på gode relationer, motivation, at lære hinanden at kende, at være gode samarbejdspartnere i gruppearbejde og at være forskellige og ens, enige og uenige. En række virkelighedsnære cases sætter rammen for, at eleverne diskuterer og forholder sig til genkendelige problematikker om venskaber, gruppepres, præstationsangst, ensomhed, at føle sig anderledes, mobning, kropsidealer, adfærd på sociale medier m.v.
Bogens værktøjer kan bruges i det forebyggende trivselsarbejde, og når læringsmiljøet skal forandres. De kan også bruges i forbindelse med ny klassedannelse, i den understøttende undervisning og som led i arbejdet med elevernes alsidige udvikling og sociale og refleksive kompetencer.
Se indholdsfortegnelse og indledning
Bogen er god, virkelig god...det er en bog med konkrete opgaver, øvelser og aktiviteter, der sætter spot på et vi-fællesskab. Der er blandt andet øvelser om venskaber, præstationsangst, ensomhed, at føle sig anderledes, mobning, kropsidealer, adfærd på sociale medier. Kort sagt: Alt hvad hjertet begærer. Pluk en tilfældig opgave, og du har stof nok til en lektions undervisning.
Her i bladet har vi flere gange omtalt bøger af Heidi Honig Spring. En ting, som er fælles for bøgerne er, at de er gennemarbejdede, praksisorienterede, giver mod på at komme ud og praktisere bøgernes indhold. Det har altid været en fornøjelse at læse dem. Dette gælder også for bogen Spot på trivsel i skolens ældste klasser. Bogen er sprængfyldt med idéer og aktiviteter m.m. Bogen indholder værktøjer og øvelser, så det er bare at gå i gang. Ikke mindst indeholder bogen cases fra den virkelige verden så det gør ondt. Man stilles gang på gang overfor et dilemma når der skal findes en udvej på en case. En bog der på det varmeste kan anbefales til den lærer der ikke vil snyde sine elever for vi-fællesskabet.
Spot på trivsel i skolens ældste klasser en håndsrækning til lærere/pædagoger i udskolingen til arbejdet med trivsel. Heidi Honig Springs mange gode bud på, hvordan der kan arbejdes med at få eleverne i spil og i dialog om sig selv og klassens trivsel er lige til at gå til! Elevarkene til kopiering er i bogen, og de meget tydelige anvisninger til, hvordan læreren/pædagogen kan præsentere øvelsen for elevgruppen er lige til at gå til. Som AKT-vejledere får vi mulighed for sammen med klassers team at komme i dialog om elevernes trivsel og få gode anvendelige redskaber. Læreren /pædagogen har med denne bog fået mulighed for, at der kommer spot på trivsel i skolens ældste klasse.