Praksisfaglighed i skolen
Praksisfaglighed i skolen
Hvad er praksisfaglighed, og hvordan kan du som underviser integrere praksisfaglighed i din undervisning?
Praksisfaglighed kan ikke indrammes som et præcist didaktisk begreb, men forsøger at etablere en bedre balance mellem fagenes kundskaber og det levede liv. Fagligheden skal støtte, udfordre og motivere alle elever gennem en bedre balance mellem skolens boglige, praktiske og kreative indhold, hvilket vil sige en mere praktisk og konkret – og mindre stillesiddende undervisning.
Igennem alle antologiens kapitler får du som læser kendskab til inspirerende tilgange og konkrete metoder til at integrere praksisnære elementer med fokus på æstetiske, kropslige og praksis-musiske læreprocesser i undervisningen. Bogen kan dermed også fungere som inspirationsguide til at implementere praksisfaglighed i fagene.
Samtidig adresserer bogen også, hvorfor praksisfaglighed kommer til udtryk i politiske ambitioner, og den argumenterer overbevisende for praksisfaglighedens afgørende rolle i at fremme et dannelsesideal, der vil styrke fremtidige generationers deltagelsesmuligheder i samfundet.
”Praksisfaglighed er et begreb, der fylder meget, men samtidig er dårligt defineret. Det er denne gode udgivelse ganske klar over, og den sørger for at rammesætte de forskellige fremtrædende forståelser af begrebet og deres forskellige betydninger og perspektiver. Det bliver i bogens introduktion gjort solidt af bogens redaktør Andreas Rasch-Christensen og foldes endnu skarpere ud af Lise Tingleff Nielsen i det første kapitel. [...] Bogen bør stå på alle lærerbiblioteker, og som skoleleder er i hvert fald de to første kapitler nærmest pligtlæsning.”
”En gedigen antologi med henvendelse til alle undervisere. Bogen er nærmest et alibi for de mere praksisbetonede aktiviteter i skolen. Hvert kapitel er med opsummering, refleksionsspørgsmål og litteraturliste. Bogen omhandler bl.a. de fire hovedargumenter for praksisfaglighed: Det læringspsykologiske argument. Det erfaringspædagogiske argument. Det værkstedspædagogiske argument. Det dannelsesmæssige argument. Desuden omtales kreativitet, projektbaseret undervisning samt de enkelte skolefags praksisfaglighed.”
Denne bog er et godt sted at blive klogere på begrebet og samtidig inspireret til egen undervisning.
(…) Blandt bogens særlige kvaliteter som både fagbog og inspirationsmateriale er diversiteten i tilgangene. Flere er inde om projektarbejdsformen, men også teknologiforståelse, sproglighed og spændet mellem traditionsbundne arbejdsformer udfordres i flere af teksterne. Dermed signalerer bogen en åbenhed i forhold til det at være et vedkommende bidrag til den igangværende debat, som langtfra er afsluttet.
Mobning, præstationspres, angst og strukturelle forhold i skolesystemet - hvad ligger bag elevernes trivsel og mistrivsel?