Relationskompetencer i læreruddannelse og skole

Format: Bog
Sidetal: 181
Forfatter(e): Mette Vedsgaard Christensen, Merete Munkholm, Helle Vilain, Birgit Mogensen, Noomi Matthiesen (red.), Lotte Gottlieb, Anne Maj Nielsen, Per Fibæk Laursen, Søren Fanø, Preben Bertelsen og Else Skibsted (red.)
kr. 274,00
ekskl. moms
kr. 342,50
inkl. moms

Relationskompetencer er udpeget som en af de væsentligste lærerkompetencer. Det er åbenlyst, at relationer har afgørende betydning for både elever og lærere i skolen, men indtil videre er det kun undersøgt i begrænset omfang, hvordan man som professionel og som studerende på læreruddannelsen kan arbejde målrettet med at udvikle relationskompetencer.

I denne antologi undersøges relationskompetencebegrebet på både teoretisk og praksisnært niveau. Her formidles det blandt andet, hvorledes særligt fokus på lærerstuderendes relationskompetencer har betydning for deres undervisning i skolen, og hvordan man som lærer kan arbejde med klassens fællesskaber ved at sætte fokus på elevernes relationskompetencer.

Bogen består af tre dele. I del 1 skitseres aktuel viden om relationskompetencer i en pædagogisk kontekst. Del 2 formidler forskningsfund fra et udviklingsprojekt med fokus på at udvikle lærerstuderendes relationskompetencer. Del 3 peger fremad mod fortsat udforskning af begrebet relationskompetencer i teori og praksis.

For lærere i skolen kan bogen bidrage til at indkredse og udvikle et fagligt sprog om det flydende begreb om relationskompetence, så det faktisk bliver muligt at arbejde med i praksis. I læreruddannelsen indgår begrebet i flere fagområder, fx praktikken og Lærerens Grundfaglighed, ligesom mange lærerstuderende finder det oplagt at undersøge emnet i forbindelse med deres afsluttende professionsbachelorprojekt.

Bogen er redigeret af Else Skibsted og Noomi Matthiesen. Else er ansat på Læreruddannelsen i Aarhus, og Noomi er ansat ved Institut for Kommunikation ved Aalborg Universitet. Foruden Else Skibsted og Noomi Matthiesen indeholder bogen bidrag af Preben Bertelsen, Mette Vedsgaard Christensen, Søren Fanø, Lotte Gottlieb, Per Fibæk Laursen, Birgit Mogensen, Merete Munkholm, Anne Maj Nielsen og Helle Vilain.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen



Sådan skriver anmelderne:
Folkeskolen.dk


'Velgørende bog om grundbegreb med baggrund i dansk empiri.'
Læs hele anmeldelsen fra Folkeskolen

Søren Pjengaard, Læreruddannelsen i Aalborg

'Bogen er forfattet af en gruppe yderst kompetente folk med stor forskningsfaglig viden og indsigt i læreruddannelse og skole og samspillet herimellem. Bogen er skrevet i et klart og letforståeligt sprog med tydelige eksempler. Bogen giver en fin indføring i vigtigheden af, at lærere udvikler relationskompetencer igennem læreruddannelsen, og den giver anledning hos læserne til refleksioner over paradokser i lærerarbejdslivet. Den rejser samtidig en tankevækkende kritik af relationskompetencebegrebet. Kritikken bliver en stærk understregning af vigtigheden af at udvikle denne centrale lærerkompetence. Det er gennem bogens mange eksempler og refleksioner, at relationskompetencebegrebet får vidde og prægnans. Bogen indfanger betydningen af nærvær, empati og oplevelsesrum i undervisningen i den danske folkeskole. Indføringerne går bl.a. gennem fund fra lokale udviklingsarbejder forankret i og omkring Læreruddannelsen i Aarhus og rejser samtidig almene, eksistentielle spørgsmål. Der angives væsentlige referencer til videre læsninger.' 

Varenr.: 7615
ISBN: 9788771603545
Udgave måned/år: 09/16
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?