Bogen tilbyder et analyseværktøj til lærere og skolepædagoger, der gerne vil udfordre systematiske udstødelsesprocesser og mobbemønstre i skoleklassen. Parentesen udtrykker en tænkt bevægelse, hvor der sættes parentes om enkeltindivider, og fokus rettes mod hele det sociale grundlag i klassen, som individerne agerer ud fra. Bogen indeholder forslag til støttende og solidariske initiativer rettet mod især de elever, der har fået positionen som ofre for mobning, eller de elever, der er rædselsslagne for at blive mobbet og derfor tilpasser sig eller trækker sig. Håbet er, at alle elever i klassen profiterer af, at der arbejdes med klassens fælles liv. Bogen har til formål at tilbyde veje til skoleliv uden isolation, social udstødelse og andre forhold, der truer elevers livsduelighed.
Metoden bygger på praksiserfaringer og ny dansk forskningsviden om skoleklassekultur og mobning. Der er ikke tale om en metode, der tilbyder faste målbare standarder eller fikserede obligatoriske aktivitetstiltag. Metoden er i højere grad designet til tanker, dialoger og praksis i lokale lærer-pædagog-team, der gerne vil inspireres med strategier, som sigter mod at styrke hele skoleklassens sociale liv.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Dette er en bog, som alle i skolens professionelle hverdag bør læse, og hvis det er svært at få tid, så sæt en kursusdag af til det - eller arranger nogle fællesmøder på skolen, hvor man opbygger en fælles front og en fælles kultur omkring fænomenet mobning. Der er ikke noget i hele skolelivet, der er vigtigere at fokusere på. Det går forud for al læring.
Læs hele anmeldelsen i Folkeskolen