Tilbud
Tilbudspris: kr. 498,- ekskl. moms
Normalpris: kr. 798,- ekskl. moms
Materialet udgives af forlaget Didactica, som nu er en del af Dafolo Forlag.
Fag: Dansk
Klassetrin: 1. klasse
Forfatter: Maria Bache Andersen
Forlagskonsulent: Inge Benn Thomsen
Beskrivelse: 60 spilleplader i format 7 x 19 cm, 209 opråberkort i format 7 x 9,5 cm, 250 dækbrikker i format 1,8 x 1,8 cm, 1 ark bankotjek, 1 lærervejledning med spilleregler 8 sider A5 i fire farver og en flot designet, solid æske med plads til alt
Indhold
Spillet er tiltænkt 1. klasse, men kan også bruges sent i børnehaveklassen eller til lidt ældre elever med særlige behov for at styrke læse- og stavekompetencer.
Spillepladerne er ordnet efter sværhedsgrad og markeret med følgende farver:
- Trin 1, gul: Vokaler skrevet med store og små bogstaver og lydrette ord med to bogstaver. Mellemtrin, gul + orange: Alle bogstaver og ord fra trin 1 og alle ord fra trin 2.
- Trin 2, orange: Lydrette ord på tre og fire bogstaver. Mellemtrin, orange + rød: Alle ord fra trin 2 og 3.
- Trin 3, rød: Ord med fire og fem bogstaver samt ord med to stavelser på fire og fem bogstaver. Korte ord med schwa-vokalen, som er det e, der lyder som ø som i mave.
Ordene er på spillepladerne ordene ordnet i ni kolonner. De ni kolonner følger alfabetets vokaler: A, E, I, O, U, Y, Æ, Ø, Å. Eleverne mindes på denne måde om rækkefølgen uden bevidst at tænke over det.
Farven på opråberkortene svarer til farverne på spillepladerne. På bagsiden af hvert opråberkort er der et forslag til en sætning med ordet i fremhævet skrift. Sætningen giver ordets betydning.
Lærervejledningen indeholder - udover klare og enkle, men alligevel let forståelige og nemt anvendelige spilleregler - faglige tekster om dialekt, udtale og sprogrytme samt ideer til arbejdsformer og lege med de mange ord, som kan gøre danskundervisningen mere afvekslende og dynamisk.
Undervisning
Læsespillet er et helt nyt materiale til begynderundervisningen i læsning. Det går ud på at "spille bingo". Hver elev har sin plade med ord og dækker ord-felterne med en brik, efterhånden som ordene læses op eller vises af læreren. Hvem vinder? Og har eleven opfattet ordene på pladen rigtigt? Det er motiverende og lærerigt på en gang.
Der er system i spillets opbygning og i progressionen, som følger de trin, vi kan forvente, at læseudviklingen følger hos eleverne.
Systemet går ud på, at eleverne "tilegner sig" ordene systematisk ud fra mulige
kombinationer af bogstaver på dansk.
Progressionen går ud på, at det bliver gradvis sværere - først simple og lydrette ord, og senere også de lidt længere og ikke-lydrette ord.
Spillet er inddelt efter farver og således let at overskue og at anvende.
Spillet anbefales til indskoling og til elever med behov for støtte til deres læseudvikling. Spillet kan varieres efter behov og vil således også kunne støtte elevernes stavetilegnelse.
Formålet er, at eleverne opnår at beherske fonem-grafem-princippet på dansk. Det vil eksempelvis sige: Fonemet /e/ (som i elefant) og fonemet /æ/ (som i ven) staves i begge tilfælde med e.
Forlaget Didactica har også udgivet Læsespillet 2.