Inklusion i klassens fællesskab E-bog

Format: E-Bog
Forfatter(e): Rune Barslund, Louise Ekmann Brandt, Dorte Lange, Bjarne Nielsen, Karen Marie Nielsen, Dorte Sauer, Anne-Marie Elgaard Seidler, Anne Simon og Tina Taarsted
kr. 138,00
ekskl. moms
kr. 172,50
inkl. moms

Denne bog er en e-bog
Når du køber e-bogen, bliver bogen leveret til din mailadresse inden for 1 time. E-bogen er i epub-format, og bogen er DRM-beskyttet. Bogen bliver låst til én bruger og kan derfor ikke videresendes til andre.

Øget inklusion er i disse år et hovedtema i folkeskolen, ofte motiveret i at begrænse udgifterne til specialundervisningen. Fokus er ikke i samme grad rettet mod de elever, forældre, lærere og skoleledelser, som skal gennemføre inklusionsprocessen. Med bøgerne Inklusion i klassens fællesskab og Ledelse i en inkluderende skole, belyses skolens pædagogiske og strategiske muligheder for god inklusionspraksis. Bøgerne tilbyder ikke alene videns- og erfaringsformidling om en påtrængende problemstilling i skoleledelse, men også oplæg til refleksion over egen lærer- og ledelsespraksis og skolens pædagogiske videreudviklingsmuligheder.

Formålet med bogen Inklusion i klassens fællesskab, der er en bog for lærere skrevet af lærere, er gennem praksiseksempler at belyse faktorer, der er afgørende for vellykket inklusion. Bogen belyser pædagogiske og etiske aspekter af inkluderende klassefællesskaber, der hviler på gensidig respekt, og hvor ingen elever er på tålt ophold, samt lærerens værktøjer i klassesituationen, også når der er tale om elever med mindre veludviklede sociale kompetencer - i skolen ofte karakteriseret som urolige og adfærdsvanskelige - og deres arbejdsfællesskab med klassens øvrige elever. Fokus rettes også mod spørgsmål som, hvordan skolens ressourcelærere med specialpædagogisk kompetence kan inddrages, hvad PPR kan støtte med, hvordan man kan sikre positiv medvirken fra alle klassens forældre, hvilke krav der kan stilles til undervisningsmidler og fysiske rammer i klassen og på skolen, samt hvordan man bedst inddrager aktuel forskningsbaseret viden om inklusion i sin undervisningspraksis og sin professionelle kompetenceudvikling.

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen

Bøgerne, der er blevet til i et samarbejde mellem Danmarks Lærerforening og Dafolo med konsulent Evy Stokholm, Danmarks Lærerforening, cand. pæd. psych. Bjarne Nielsen og Signe Holm-Larsen, redaktør i Dafolo som styregruppe, henvender sig primært til lærere, lærerstuderende, pædagogiske konsulenter og PPR-medarbejdere.

Sådan skriver anmelderne:
Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

"Målgruppen er lærere, pædagoger og skoleledere, der søger gode eksempler på inklusion i praksis. Bogen har mange gode eksempler og overvejelser, der kan bruges til studiekredse eller almen inspiration (...) Oplagt anskaffelse til skolens pædagogiske bibliotek og til folkebibliotekets forældrehylde"

Varenr.: 7160-442-9
ISBN: 9788771604429
Udgave måned/år: 10/11
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?