Inkluderende klasseledelse E-bog

Format: E-Bog
Forfatter(e): Susan Tetler og Mette Molbæk
kr. 188,50
ekskl. moms
kr. 235,62
inkl. moms

Denne bog er en e-bog
Når du køber e-bogen, bliver bogen leveret til din mailadresse inden for 1 time. E-bogen er i epub-format, og bogen er DRM-beskyttet. Bogen bliver låst til én bruger og kan derfor ikke videresendes til andre.

Den voksende elevmangfoldighed i klasserummet udfordrer lærere til en stadig refleksion over, hvordan de bedst muligt kan understøtte alle elever i deres læringsprocesser. Denne bog ønsker at sætte fokus på lærerens inkluderende klasseledelse for på den måde at åbne for nye og konkrete veje til en mere inkluderende skole.

Bogen tilbyder et teoretisk og forskningsbaseret grundlag for viden om og udvikling af inkluderende klasseledelse samt en dynamisk analyse- og udviklingsramme, der kan bruges både i forhold til egen praksis og til skoleudvikling af ledelsesprocesser på klasserumsniveau. Det er således målet at understøtte og igangsætte kompetenceudvikling i teamet og på skolen, så lærere formår at møde og tackle de udfordringer, en mere mangfoldig elevgruppe betyder for deres ledelse. Dette søger bogen at imødekomme ved at vise og forklare, hvordan tre skoler har arbejdet med at udvikle inkluderende klasseledelse på baggrund af deres lokale projekter i relation til analyse- og udviklingsrammen. Samtidig gives en række helt konkrete og situationsbestemte praksisudsnit til inspiration for det videre arbejde på skolerne.

Bogen henvender sig til lærere og ledere i skolen samt studerende ved lærernes grund- og efter/videreuddannelse.

På bogens hjemmeside kan du finde inspiration til det videre arbejde med inkluderende klasseledelse i praksis. Se www.dafolo.dk/læringsløft.

Mette Molbæk er ph.d.-stipendiat ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, og underviser ved Læreruddannelsen Skive, VIA UC.

Susan Tetler er ph.d. og professor MSO i Inkluderende Specialpædagogik. Derudover er hun leder af forskningsprogrammet ”Social- og specialpædagogik i inkluderende perspektiv” ved DPU, Faculty of Arts, Aarhus Universitet.

Se indholdsfortegnelse, forord og indledning til bogen

Serien "Læringsløft" består af en række udgivelser, der leverer forskningsbaseret viden om aktuelle pædagogiske emner til professionelle praktikere i grundskolen. Udgivelserne dækker det pædagogiske forsknings- og vidensfelt fra skoleledelse og klasseledelse over inklusion og differentiering til fagenes didaktik, it-didaktik mv.

Serien ”Læringsløft” udgives i samarbejde mellem Dafolo Forlag og konsortiet LÆRINGSLØFT 2020, der består af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, og professionshøjskolerne UCC, Metropol og VIA UC. Konsortiet arbejder med at skabe et sammenhængende forskningsløft, professionsløft og praksisløft med fokus på elevers læringsudbytte.

Sådan skriver anmelderne:
Foleskolen.dk

"[...] en læseværdig udgivelse med en fin balance mellem teori og praksis. [...] "Inkluderende klasseledelse" er velskrevet og interessant læsning på relativt få sider. Ud over at være forskningsbaseret og teoretisk velfunderet er særligt spændende kapitlet om de tre skolers udviklingsprojekter. Det er svært ikke at reflektere over og drage paralleller til egen praksis, og samtidig får man med den konkrete model et redskab til arbejdet med analyse af og videreudvikling af inkluderende klasseledelse på egen skole."
Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen"

Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter

"Fagligt velfunderet beskrivelse af et felt, som får stadig større bevågenhed. Dens kombination af forskningsbeskrivelse og beskrivelse af praksisudvikling vil være relevant for mange professionsudøvere." 

Kai Pedersen, AKTbladet, maj 2015

"Dette er en god bog, der har rod i det virkelige liv. Bogen er fyldt med skemaer der
tydeliggør det hele. Bogen bringer gode erfaringer fra tre skoler. En let læst bog med et dybt emne." 

Varenr.: 7160-244-9
ISBN: 9788771602449
Udgave måned/år: 03/15
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?