Flygtningebørn i skolen

Format: Bog
Sidetal: 112
Forfatter(e): Mette Blauenfeldt, Edith Montgomery, Else Ryding, Jette Thulin og Sabine Hansen
kr. 215,50
ekskl. moms
kr. 269,38
inkl. moms

I denne bog giver fem erfarne fagfolk, der på hver deres måde arbejder med børn og unge med flygtningebaggrund, deres bidrag til debatten om modtagelse af flygtningebørn i de danske skoler. Emnet er ikke - som i dele af den politiske debat - hvorvidt Danmark skal tage imod flere eller færre flygtninge, eller hvad modtagelsen må koste. Derimod er der fokus på den viden, som fagfolk med erfaringer har om flygtningebørn, og på, hvordan man sikrer dem en god start i en dansk skole.

I bogens fem kapitler formidles baggrundsviden om flygtningebørns situation, teoretisk indsigt i perspektiver på børnene og deres udviklingsmuligheder samt ikke mindst psykologiske og pædagogiske refleksioner over, hvordan opgaven bedst gribes an i praksis.

Man kan spørge sig selv, om en sådan bog overhovedet er nødvendig, for er skolens aktører ikke allerede gearet til at håndtere opgaven med de nye flygtningefamilier og deres børn? Kapitlerne taler deres tydelige sprog: Der er behov for en særlig viden om, hvad flygtningesituationen betyder for børnenes trivsel og læringsmuligheder. Lærere og pædagoger skal have indsigt i, hvad erfaringer med flugt og traumatiserende oplevelser betyder, og hvordan man kan arbejde identitetsopbyggende, samtidig med at man håndterer de almindelige skoleopgaver.

Bogen er således på én gang motiveret af behovet for den særlige viden, der ligger i modtagelsen af flygtningebørn i skolerne, og båret af et mere alment udviklingssyn på børn og af en bredere skoleforståelse.

Bogen henvender sig til lærere og pædagoger i skolen, men også skoleledere, skolepsykologer og integrationsmedarbejdere vil have gavn af at læse denne bog.

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen

'Anne Holmen skriver i forordet: ’Jeg har personligt lært meget af at læse de fem kapitler’. Jeg er helt enig. I lettilgængeligt sprog formidles vides, der både er teoretisk og erfaringsmæssig belæg for. Selv om bogen ikke er særlig tyk, er man blevet meget klogere efter læsningen. Anbefales til alle, der arbejder med flygtningebørn.' - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter
Ingen anmeldelser endnu.
Varenr.: 7622
ISBN: 9788771604009
Udgave måned/år: 05/17
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?