Teamsamarbejdet i skolen har fået fornyet fokus med begrebet 'professionelle læringsfællesskaber', forkortet PLF. Denne bog omhandler det gode PLF, som ikke blot er en bestemt teamstruktur eller en metode, men nærmere en tænkning eller en kultur. I PLF er fokus på, at de professionelle lærer af og med hinanden og udvikler praksis sammen - med elevernes læring og trivsel som det endelige mål.
Bogens første del præsenterer kort de primære fordele og grundlæggende kendetegn ved et godt PLF, hvorefter bogen kommer ind på, hvordan man kan arbejde med udviklingen af en god PLF-kultur på egen skole, herunder hvordan man bedst muligt etablerer en god PLF-mødekultur. Undervejs gives mange eksempler på redskaber, der kan understøtte arbejdet.
Samlet set er bogen en håndsrækning til ledere, vejledere, teamkoordinatorer, lærere, pædagoger og andre med interesse for emnet, som søger viden om og konkrete værktøjer til, hvordan der kan arbejdes med det gode PLF i skolen.
Bogens redskaber findes digitalt på fanen Supplerende materialer, hvorfra de kan downloades, redigeres og printes.
Lene Skovbo Heckmann har arbejdet som lærer i flere år. I dag er hun indehaver af Kompetencehuset Heckmann, som hovedsagelig laver større procesforløb kommunalt eller lokalt, for eksempel på den enkelte skole, med fokus på læring og ledelse.
Thomas Nybo er uddannet lærer og har arbejdet som lærer i flere år. I dag er han konsulent i Kompetencehuset Heckmann, hvor han afholder kurser og faciliterer udviklingsforløb på skoler over hele landet.