Denne bog er en E-bog
Når du køber e-bogen, bliver bogen leveret til din mailadresse inden for 1 time. E-bogen er i epub-format, og bogen er DRM-beskyttet. Bogen bliver låst til én bruger og kan derfor ikke videresendes til andre.
Vurdering fremkalder hos mange tanker om eksamen, prøver og test. Denne bog handler om formativ vurdering, der ikke har til formål at dokumentere og kontrollere elevernes læringsresultater, men som derimod har til hensigt at fremme elevernes læring. De formative vurderinger foregår løbende gennem fx dialoger, observationer og opsummeringer og skal indsamle information om elevernes læring, så både elever og lærere på nært hold kan følge med i elevernes progression. Desuden inviteres eleven gennem formative vurderinger til at anlægge et metablik på egen læring, mens læreren får informationer om, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, så den bedst muligt understøtter elevens videre læring.
Fælles om læring er en metodebog, der både tilbyder en dybere forståelse af selve vurderingsbegrebet i form af baggrundsviden og en teoretisk indføring begrebet samt 25 hurtige, enkle og effektive vurderingsværktøjer og -strategier til direkte brug i undervisningen. Værktøjerne kan bruges på tværs af fag og er inddelt i fem kategorier med forskellige kendetegn og styrker. Bogen henvender sig til lærere, skoleledere og lærerstuderende, som ønsker viden om, hvordan man kan skabe en stærk evalueringskultur, hvor elevens læring står i centrum.
Marie Neergaard er cand.mag. i sprogpsykologi og har arbejdet som lærer i otte år. Hun har igennem en årrække arbejdet selvstændigt som foredragsholder og undervisningskonsulent med opgaver både i grundskoler og på ungdomsuddannelser. Desuden har hun fungeret som freelance instruktør for cooperativelearning.dk. Marie Neergaard er aktuelt adjunkt ved Professionshøjskolen Absalon, Center for Skole og Læring.
”Og så vil jeg slutte af med at rose din bog. Det var en fornøjelse at læse de forskellige kapitler. Du skriver så behageligt. Ikke lange uforståelige sætninger, og når du endelig bruger noget fremmed, er du så venlig at forklare det umiddelbart efter. Det var simpelthen så skønt at læse en tekst, man kan forstå uden at have 10 års akademisk uddannelse bag sig. Stor ros.”