At man som lærer har gode færdigheder i klasseledelse, er den vigtigste forudsætning for, at man lykkes i sit arbejde. Undervisning og ledelse af aktiviteter er kernen i lærerprofessionen, og målet er at skabe et godt læringsmiljø og dermed de bedste forudsætninger for elevernes læring og deres faglige og sociale udvikling. Eleverne trives og lærer bedst i sociale sammenhænge, og de har et stort behov for social kontakt med deres skolekammerater. Derfor må man som udgangspunkt regne med liv og leben i skolen. Når eleverne deltager og udfolder sig i undervisningen, kan der opstå utilfredshed, uro og konflikter. Samtidig er der behov for arbejdsro og opmærksomhed i timerne, hvis eleverne skal have mulighed for at lytte til læreren og hinanden, fordybe sig i en tekst, løse problemer eller ganske enkelt kunne arbejde i fred og ro.
Denne bog giver en oversigt over den eksisterende forsknings- og faglitteratur om klasseledelse. Ud fra forskellige teoretiske perspektiver og dertilhørende forskning og erfaringer beskrives principper for praksis. Selvom der er udbredt enighed om, at nogle principper virker bedre i praksis end andre, er klasseledelse også et spørgsmål om, hvilke mål og værdier lærerne prioriterer. Lærere, lærerstuderende og andre med interesse for skolens indre liv og klasseledelse kan her finde stof til inspiration og refleksion.
Bogen er redelig, velargumenteret og grundig.
Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen"
[Bogen] er især anvendelig for lærere i studiesammenhænge, men også praktiserende lærere og teams vil kunne have glæde af den. […] Grundig, teoritung men anvendelig "grundbog" om emnet.