DSA-vejledning – dansk som andetsprog og den interkulturelle skole i praksis tager udgangspunkt i de vejledningsbehov, lærerne har – og dermed også i de temaer, som den enkelte vejleder i dansk som andetsprog kan blive stillet over for at skulle vejlede om.
Det er ambitionen at give den faglige vejleder inspiration og redskaber til – med faglig viden og overblik – at vejlede med fokus på elevernes undervisningsmæssige situation og behov. Samtidig
tilbyder bogen vejlederen konkrete redskaber til at imødekomme de dilemmaer, som kollegerne kan opleve som barrierer i forhold til de tosprogede elevers skolegang. For at kunne vejlede nogen, også sine kolleger, er man nødt til at kunne lytte til og tage udgangspunkt i de problemstillinger, som opleves som relevante nu og her. Hver for sig og samlet giver artiklerne inspiration til, hvordan bogens temaer kan introduceres for og drøftes med kollegerne.
Kapitlet om udskoling og vejledning af Anne Froberg (som også har redigeret bogen) burde være pligtlæsning for alle, der er involveret i udskolings- og vejledningsprocesser med de tosprogede elever. Historien om Sarah er så klassisk, at den gør ondt. Der er stof nok til at folde kapitlet ud i et materiale for sig. Her er redskaber til at nå 95-procent-målsætningen - også for de tosprogede elever. Bogen anbefales varmt.