Læring i børnehaven sker i et samspil med det fysiske miljø. Rummenes indretning understøtter positive læringsoplevelser og skaber gode rammer for udfoldelse for både voksne og børn. Og udvider vi mulighederne for, hvad der kan foregå i dem, åbner vi for børnenes læring og udvikling.
Denne rigt illustrerede bog præsenterer et væld af ideer til at indrette lokaler og udvælge materialer, så både børn og voksne får lyst til at indgå i lærende og udviklende sammenhænge.
Bogen beskriver og definerer desuden læring og udvikling hos børnehavebørn og daginstitutionernes betydning for dette, ligesom den sætter fokus på den voksnes rolle i læringen.
Bogen indeholder en lang række konkrete eksempler på og idéer til, hvordan man kan indrette eller ombygge dele af eller hele sin institution, så læringen fremmes. Her er for eksempel idéer til indretning af dokumentationsværksted, bageværksted, atelier, værksteder til hulebyggeri, madlavning og rolleleg, indretning af garderober, samt inspiration til at funktionsinddele daginstitutionen i bestemte zoner.
Bogen henvender sig til pædagoger, ledere, pædagogiske konsulenter, studerende og andre med interesse i børnehavebørns læring og det fysiske læringsmiljøs rolle heri.
Bogen er udgivet i et samarbejdet mellem Dafolo og Dansk Pædagogisk Forum.