Der bruges rigtig mange ressourcer på udviklings- og forskningsprojekter i skolen, som har potentiale til at forbedre skolens praksis for elever og de professionelle. Ofte viser det sig desværre, at projekterne ikke får den ønskede effekt på sigt, og at den viden, der genereres i forskningen, ikke anvendes i skolen. Der synes altså at være et gab mellem praksis og forskning. Øget brug af forskningsbaseret viden i skolen forudsætter, at den opleves som forståelig og relevant, og det har denne bog til hensigt at gøre noget ved. Her beskrives, hvad der forskes i i skoleverdenen, og hvordan skoler og lærere med fordel kan anvende forskningsbaseret viden i deres arbejde. Det undersøges også, hvilke forhold der hæmmer eller fremmer mobilisering af viden i skolen.
Bogen er skrevet af Terje Ogden, der er seniorforsker ved Nasjonalt Utviklingssenter for barn og unge og tidligere professor ved Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo.
Om serien
Serien 'Det ved vi om' består af en række praksisrettede og konkrete publikationer, der bibringer viden om aktuelle udfordringer for dagens skole. Serien præsenterer aktuelle pædagogiske temaer med det formål at gøre forskningsbaseret viden om forbedringer af skolen lettere tilgængelig for pædagoger, lærere og ledere. Seriens mål er at øge sandsynligheden for, at denne viden anvendes.
Redaktionen
Thomas Nordahl er professor i pædagogik ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) på Høgskolen i Innlandet.
Ole Hansen er seniorrådgiver ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet.
Bogen er skrevet af Terje Ogden, der er seniorforsker ved Nasjonalt Utviklingssenter for barn og unge og tidligere professor ved Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo.
Om serien
Serien 'Det ved vi om' består af en række praksisrettede og konkrete publikationer, der bibringer viden om aktuelle udfordringer for dagens skole. Serien præsenterer aktuelle pædagogiske temaer med det formål at gøre forskningsbaseret viden om forbedringer af skolen lettere tilgængelig for pædagoger, lærere og ledere. Seriens mål er at øge sandsynligheden for, at denne viden anvendes.
Redaktionen
Thomas Nordahl er professor i pædagogik ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) på Høgskolen i Innlandet.
Ole Hansen er seniorrådgiver ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet.
Ingen anmeldelser endnu.
Varenr.: 7853
ISBN: 9788771607307
Udgave måned/år: 12/18
Bøger om samme emne