Lærervejledningen til Lær at lære med refleksion og respons giver en kort teoretisk introduktion til materialet og tydeliggør materialets anvendelsesmuligheder som supplement til matematikundervisningen på mellemtrinnet.
Vejledningen rummer desuden en side-for-side-vejledning med kommentarer og facit til samtlige opgaver samt udvalgte kopiark, som man samtidig får adgang til som downloads på denne side under Supplerende materialer.
Vejledningen omfatter Lær at lære med refleksion og respons – Matematik på mellemtrinnet 1, 2 og 3.
Arbejdet med elevhæfterne Lær at lære med refleksion og respons – Matematik på mellemtrinnet 1, 2 og 3 bidrager til lærerens løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen på mellemtrinnet. Som lærer får du indblik i elevernes grundlæggende forståelse og mestring af centrale læringsstrategier og dermed et redskab til at guide eleverne i deres faglige udvikling. Med Lær at lære kan du arbejde med evaluering og feedback i et fremadrettet perspektiv. Læs mere om elevhæfterne til matematik.
Det er menneskeligt at fejle, også i matematik
”Vi er tit så fokuserede på (korrekt) løsning af opgaver, her er i stedet arbejdet og samarbejdet om at lære at lære i højsædet. Hæfterne har fokus på fejl, som er en integreret del af materialet kunne stå som en slags programerklæring: en ”undgå fejl”–kultur skiftes ud med en ”lær af dine fejl”–ditto."
”Lærervejledningens første tre kapitler burde være obligatorisk læsning, inden nogen går i gang med noget som helst. Ligeså er den grundige side-til-side-vejledning skrevet for at blive fulgt tæt. En og anden kunne måske føle sig fristet til at se stort på de indledende advarsler og lade de mere skarpe matematikhjerner regne løs. Det kan bestemt ikke anbefales, men det kan materialet til gengæld. I allerhøjeste grad.”
Læs hele anmeldelsen her