Småt er godt
Småt er godt sætter rammerne for, hvordan lærerstuderende og deres vejledere får mest mulig læring ud af at arbejde målrettet, bevidst og professionelt med videoklip som en del af læreruddannelsens praktikforløb.
Praktikforløbet handler om at undervise, observere hinanden, analysere og reflektere over egen og andres professionelle praksis. Videooptagelser et godt redskab til at indsamle observationer som grundlag for analyse og refleksion, men det kan være svært at udvælge og bearbejde videoklip med sig selv som lærer, samtidigt med at man sikrer en tilgang, der rummer potentiale for indsigt og læring – og dermed videreudvikling af ens lærerprofessionelle kompetencer.
Her handler det blandt andet om at gøre op med fejlfinderkulturen. Vi er alle gode til at finde fejl og mangler, men i læringsprocesser er der et meget større potentiale i at tage udgangspunkt i ressourcer, muligheder og udvikling. Småt er godt giver helt konkrete anvisninger på, hvordan man udvælger de relevante klip, som rummer potentiale for udvikling.
"Der er ikke mange bøger, som forsøger at kvalificere læreruddannelsens praktik, men denne her er anbefalelsesværdig."