Fiktion - litteratur og didaktik på læreruddannelsen henvender sig til lærerstuderende i dansk og er skrevet med henblik på det modul, der under forskellige overskrifter på læreruddannelsesstederne beskæftiger sig med fiktionslitteratur. Også dansklærere i grundskolen kan hente inspiration og faglig opdatering i bogen.
Fokus i bogen er først og fremmest på skolens mellemtrins- og udskolingsklasserne.
Bogen dækker litteraturen som undervisningsfag bredt og giver i ti store kapitler en både praktisk og teoretisk indføring i:
- fiktion og fiktionslitteratur
- genrer og genrekoder
- litterære metoder
- tekstanalyse
- litteraturdidaktik og -pædagogik
- litteraturhistorie, klassikere og kanon
- børnelitteratur
- digital litteratur og intermedial litteraturdidaktik
- skrivepædagogik, bl.a. creative writing
- mundtlighed og litteratursamtale
Bogen trækker på nyere relevant forskning, særligt inden for litteraturdidaktikken. Hvert kapitel rummer desuden:
- teksteksempler fra både dansk og udenlandsk litteratur
- analyse- og refleksionsøvelser
- didaktisk inspiration i form af en lang række konkrete undervisningsforslag
- didaktiske øvelser med afsæt i de didaktiske tilgange, som bogen introducerer til.
"Den viden og det overblik, der demonstreres i bogen, er imponerende. Der er en solid opdatering af viden inden for området. Bogen er ikke forskning, men god formidling. Den er yderst velstruktureret og stramt disponeret."