Synlig læring og læringens

Format: Bog
Sidetal: 460
Forfatter(e): John Hattie og Gregory Yates
kr. 546,50
ekskl. moms
kr. 683,12
inkl. moms

I denne bog har John Hattie allieret sig med den kognitive psykolog Gregory C.R. Yates for at bygge videre på de oprindelige data og resultater af syntesen i Visible Learning. De viser, hvordan dets underliggende ideer sammen med den nyeste kognitive videnskab kan skabe en effektiv og komplementær ramme for at fremme læring i klasseværelset og på de videregående uddannelser.

Synlig læring og læringens anatomi forklarer læringens vigtigste principper og strategier, og hvorfor det somme tider kan være så svært og så alligevel ved andre lejligheder så let. Den henvender sig til lærere, undervisere og studerende, og er skrevet i et tilgængeligt og engagerende sprog. Den kan læses fra den ene ende til den anden eller bruges kapitel for kapitel til opgaveskrivning eller efteruddannelse og kompetenceudvikling.

Bogen er struktureret i tre dele: "Læring i klasseværelset" og "Læringens fundamenter", som forklarer de kognitive byggesten i tilegnelsen af viden, samt "Kend dig selv", som udforsker selvtillid og selvviden. Den indeholder også omfattende interaktive resurser, inklusive studiespørgsmål til at fremme kritisk tænkning, kommenterede bibliografiske henvisninger med anbefalinger til videre læsning og links til relevante hjemmesider og YouTube-videoer. Igennem hele bogen trækker forfatterne på den nyeste internationale forskning i, hvordan læringsprocessen virker, og hvordan vi kan maksimere virkningen på studerende og elever, og dækker emner og temaer som:

  • lærerens personlighed
  • ekspertise og lærer/elev-relationer
  • hvordan viden lagres og effekten af kognitiv belastning
  • at tænke hurtigt og at tænke langsomt
  • selvkontrollens psykologi
  • samtalens rolle derhjemme og i skolen
  • usynlige gorillaer og IKEA-effekten
  • teori om de digitale indfødte
  • myter og vildfarelser om, hvordan mennesker lærer


Denne fascinerende bog henvender sig til enhver studerende, lærer eller forælder, der ønsker en up to date-fremstilling af, hvordan forskning i menneskelige læringsprocesser kan informere vores undervisning og alt, hvad der foregår i vores skoler. Den anlægger et bredt perspektiv på forskningsresultater, der hovedsageligt stammer fra socialpsykologi og kognitiv psykologi, og præsenterer disse resultater i en brugbar form for studerende og lærere på alle niveauer, fra førskole til videregående uddannelser.

Sådan skriver anmelderne:
Victoria Grønning Iverssøn, konsulent og tidligere lærer

Hvor er det bare en fantastisk bog! Noget af det bedste, jeg har læst om læring. Jeg elsker, hans pointer er evidensbaserede, hans skriftssprog og i høj grad hans "cut-the-bullshit"-tilgang.

Lektørudtalelse, Dansk BiblioteksCenter

Uhyre væsentlig udgivelse, som sammenfatter den tilgængelige - herunder nyeste - viden om læring.

Varenr.: 7382
ISBN: 9788772819778
Udgave måned/år: 07/14

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?