Det kan få negative konsekvenser for elevernes faglige progression, hvis de ikke modtager en undervisning med passende udfordringer. Det viser forskning af blandt andre John Hattie, Matthew Lipman og Carol Dweck. Og det er netop den forskning, der ligger til grund for James Nottinghams bog Udfordrende læring.
Udfordrende læring er en praktisk håndbog, der tilbyder dig et væld af praktiske forslag til, hvordan du kan gøre dit arbejde med eleverne både mere effektivt og mere fornøjeligt. Den bygger på den nyeste og mest overbevisende forskning i undervisning og læring med fokus på fem grundlæggende principper: feedback, indsats, udfordring, tænkning og selvværd.
Bogens forfatter James Nottingham er primært inspireret af John Hatties forskning, men inddrager også navne såsom Carol Dweck, Matthew Lipman og Robert Marzano. Bogens første del består af en interessant teoretisk og forskningsmæssig gennemgang af empirisk viden og erfaring med, hvad der fremmer og hæmmer elevernes læringsudbytte. Her kan du lade dig inspirere til at kvalificere din professionelle tankegang omkring din og arbejdspladsens evalueringskultur og undervisningsmiljø. Anden del af bogen viser gennem talrige undervisningsforslag eksempler på, hvordan du i praksis kan arbejde med udfordrende læring i din undervisning gennem begreber såsom kognitiv konflikt og filosofi for
børn, som alle er gennemgået i bogens første del.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
"Med ”Udfordrende læring” giver James Nottingham kvalificerede og interessante bud på, hvordan man som lærer kan udvide elevernes tankesæt og bringe læringsgryden i kog. Og så er bogen oven i købet let at gå til."
"For undervisere - især på grundskoleniveau - som gerne vil vide mere om, hvad der hæmmer og fremmer elevernes læringsudbytte, og som gerne i praksis vil arbejde med effektive og fornøjelige undervisningsformer (...) Meget relevant anskaffelse for biblioteker, som betjener lærere og lærerstuderende. Bogen vil formodentlig få stor efterspørgsel."