Hvordan praktiseres succesfuld skoleledelse i danske skoler? Bogen søger at give svar på spørgsmålet på baggrund af resultater fra og refleksioner over dan danske del af et internationalt forskningsprojekt om succesfuld skoleledelse, hvori følgende lande deltog: USA (New York State), Canada, Australien (Victoria og Tasmanien), England, Kina, Sverige, Norge og Danmark.
Med udgangspunkt i skolelederen sætter forfatterne luppen på hvad der sker på de succesfulde skoler:
- Skolerne fremtræder som lærende organisationer
- De opererer i kommunikative netværk
- De anvender en mængde koordinerede sociale teknologier
- Mange ledelsesopgaver er i vidt omfang distribueret ud i alle skolens hjørner
- Skolerne er typisk afdelingsopdelte skoler med selvstyrende team, med gruppeudviklingssamtaler, og andre sociale teknologier
- Såvel de professionelle (lærerne m.m.) som eleverne indgår i udøvelsen af ledelsesopgaver
Skolens hovedopgave er at fremme elevernes læring og demokratiske dannelse. Forfatterne forsøger at give svar på, hvordan moderne skoleledelse kan fremme denne læring og dannelse. De sætter til diskussion, hvordan skoleledelser kan skabe den rette balance mellem ledelse og selvledelse i den moderne skoleorganisations netværk.