Løbende formativ vurdering

Format: Bog
Sidetal: 190
Forfatter(e): Dylan Wiliam
kr. 363,00
ekskl. moms
kr. 453,75
inkl. moms

Hvis vi ønsker, at vores elever skal trives i den komplekse og uforudsigelige verden, som det 21. århundrede byder på, er det altafgørende, at vi fokuserer på at forbedre de uddannelsesmæssige resultater. For at muliggøre dette er det nødvendigt, at lærerne støttes med konkrete anvisninger og forslag til succeskriterier og kendetegn eller modeller for, hvordan man kan observere deltagelse eller tegn på læring i undervisningen.

I Løbende formativ vurdering tager Dylan Wiliam fat på denne udfordring ved at vise, hvordan man kan praktisere læringsudbytteorienteret undervisning som en interessant, faglig og didaktisk udviklingsopgave. Ifølge Wiliam er formativ vurdering blandt de mest centrale processer i al form for god undervisning, da den har til opgave at øge elevernes muligheder for at lære mere i den fortløbende læringsproces, og i denne bog giver han en forskningsbaseret og praktisk indføring i brugen af formativ vurdering i klasserummet.

Bogen præsenterer fem overordnede strategier for vurdering: 1) at tydeliggøre, dele og forstå læringshensigter og succeskriterier, 2) at tilrettelægge effektive klasserumsdiskussioner, aktiviteter og læringsopgaver, der frembringer evidens om læring, 3) at give feedback, der fører læringen fremad, 4) at aktivere de lærende som undervisningsressourcer for hinanden og 5) at aktivere de lærende som ejere af egen læring. De fem forskningsbaserede principper giver et samlet udgangspunkt for regulering af læringsprocessen og er med til at give eleverne en ide om, hvad målet med undervisningen er. Bogen introducerer derudover mere end 50 praktiske teknikker til at implementere den formative vurdering i undervisningen og dermed løfte undervisningens kvalitet og som følge heraf også elevernes læring.

Dylan Wiliam, ph.d., er konsulent, forfatter og tidligere matematik- og fysiklærer. Han arbejder med undervisere i USA, Storbritannien og mange andre lande med henblik på at udvikle effektive forskningsbaserede teknikker til formativ vurdering. I 1998 stod han sammen med Paul Black bag det omfattende videnskabelige review Inside the Black Box, der omhandler undersøgelser foretaget inden for formativ vurdering.


Ingen anmeldelser endnu.
Varenr.: 7455
ISBN: 9788771602944
Udgave måned/år: 12/15

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?