Inklusion og målopfyldelse

Format: Bog
Sidetal: 160
Forfatter(e): Bengt Persson og Elisabeth Persson
kr. 287,00
ekskl. moms
kr. 358,75
inkl. moms

Skolerne i den svenske kommune Essunga har gennemført et pædagogisk udviklingsprojekt med fokus på inklusion. Det har resulteret i både større trivsel og bemærkelsesværdigt gode faglige resultater hos eleverne.

I denne bog beskrives og kommenteres udviklingen og de indsatsområder, som ledelse, lærere, forældre og elever har fokuseret på. De professionelle har i fællesskab ladet sig inspirere af pædagogisk forskning og har dermed opnået et fælles fagligt sprog og et solidt inkluderende værdigrundlag at drive skole ud fra. Særlige fokusområder som fx relationsorienteret klasseledelse, teamsamarbejde, tolærerordning, motivation og forældresamarbejde er nogle af grundstenene i forandringsarbejdet. Her er inspiration at hente til en mere inkluderende skole, der sikrer både faglig og social udvikling for alle.



Sådan skriver anmelderne:
Lektørudtalelse, Dansk BiblioteksCenter

Bogen behandler det efterhånden vidt berømte inklusionsprojekt fra Essunga kommune i Sverige. Det gøres på en noget mere nuanceret måde, end projektet ofte har fremstået i medierne. Inden behandlingen af Essunga-projektet tager bogen dog fat på nogle centrale temaer: fra integrering til inklusion, differentiering og syn på uligheder, skoleudvikling og ledelse, og der introduceres nogle særlige begreber, som anvendes i denne bog. Efter beskrivelsen af Essunga-projektet afsluttes der med overvejelser over forandrings- og stabiliseringsarbejde.


 

Christina Krolmer, Folkeskolen.dk

Jeg er overbevist om, at vi med stor fordel kan skele til vores svenske naboer, for resultaterne fra forandringsarbejdet er - efter min mening - bemærkelsesværdige. Derfor kan jeg meget varmt anbefale bogen til alle med interesse for skoleudvikling og inklusion.

Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen"


Varenr.: 7346
ISBN: 9788772819167
Udgave måned/år: 10/13

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?