Formålsdrevet uddannelse og undervisning
Diskussionen af formål og mål for uddannelse og undervisning er i de seneste år taget til i både uddannelsespraksis og -forskning. Dette skyldes i høj grad den øgede opmærksomhed på kompetence- og læringsmål, som tager plads fra det dannelsesformål, som historisk set har været helt grundlæggende i uddannelse og undervisning. Denne bog bidrager gennem teoretiske analyser, empiriske undersøgelser og diskussioner til den uddannelsespraktiske og videnskabelige dialog om, hvad der er formålet med og målet for uddannelse og undervisning.
Bogen henvender sig til uddannelsesledere og lærere, undervisere og studerende samt alle, der er nysgerrige efter at følge med i udviklingen inden for temaet, og som gerne vil skærpe deres forståelse for de problematikker, der står centralt i vores uddannelsessystem.
Bogen indeholder bidrag af Thomas R.S. Albrechtsen, Søren S.E. Bengtsen, Stefan Ting Graf, Tina Bering Keiding, Lea Lund, Alexander von Oettingen, Pantelis M. Papadopoulos, Hanne Fie Rasmussen, Hanne Balsby Thingholm og Ane Qvortrup (Red.).
Omtale af bogen:
'Jeg vil gerne ønske alle antologiens bidragsydere og forlaget Dafolo tillykke med dette flotte bidrag, og håber på, at antologien følges til dørs med en konference eller lignende, så hurtigt som overhovedet muligt. Det vil med sikkerhed blive en dybt interessant og lærerig dag. En virkelig flot antologi.' - Micki Sonne Kaa Sunesen, Ph.d. Nordic Learning, Research and Education.
'Ved første øjekast kan bogen virke lidt svær tilgængelig, men når man kommer dybere ned, er den på mange måder meget tæt på praksis, og nem at relatere ind i forhold til dagligdagen på en uddannelsesinstitution. (...) Bogen er velskrevet og de mange afsnits- og kapitelinddelinger gør den overskuelig. (...) Bogen er velegnet som en grundbog på læreruddannelsernes grundfaglighed og på gymnasiets teoretiske pædagogikum, men også til alle som er optaget af de problemer der står centralt i uddannelsessystemet.'