At uddanne sig vil sige at tilegne sig viden. Denne viden skal samtidig kunne omsættes til professionel handling i praksis. I pædagogiske professionsuddannelser er praksisforankring derfor en afgørende vigtig dimension.
I denne bog præsenteres ION-modellen som et bud på, hvordan en uddannelses formelle vidensgrundlag kan sættes i dynamisk samspil med konkret pædagogisk praksis ude på et praktiksted. Aktionslæring udgør den overordnede ramme og nytænkes gennem modellen som didaktisk ramme for koblingen mellem teori og praksis i pædagog-, lærer- og pædagogisk diplomuddannelse. ION-modellens syv faser udfoldes med konkrete eksempler på aktionslæringsforløb fra de pædagogiske uddannelser. Det understreges samtidig, at det er en dynamisk model, som kan fungere som et kompas for de studerende i mødet med den komplekse pædagogiske virkelighed.
Hensigten er, at den studerende undervejs i uddannelsesforløbet tilegner sig bæredygtig læring, en sammenhængende professionsforståelse og en stærk professionsidentitet.
Praksisforankring af pædagogiske uddannelser henvender sig til studerende, undervisere og vejledere på de pædagogiske professionsuddannelser, det vil sige pædagoguddannelsen, læreruddannelsen og pædagogiske diplomuddannelser.
Samtidig er bogen relevant for de pædagogiske praksissteder, der fungerer som praktiksted og/eller som lokation for et aktionslæringsforløb i samarbejde med en gruppe studerende.
De pædagogiske uddannelsers evige udfordring - teori-praksis-koblingen - får med denne bog en kompetent håndsrækning.