Denne bog giver nogle bud på, hvordan man kan bedrive faglig ledelse i et dagtilbud, og hvordan lederen kan håndtere nogle af de opgaver og dilemmaer, som de fleste dagtilbudsledere genkender fra hverdagen. Bogens kapitler er bygget op, så de både præsenterer viden fra praksis i dagtilbud, f.eks. gennem cases baseret på interviews med daginstitutionsledere, og viden og teori fra forskning på ledelsesområdet. Derudover præsenteres der i forbindelse med hvert kapitel et relevant praksisnært ledelsesværktøj, der relaterer sig til det enkelte kapitels problemstilling, og som den pædagogiske leder kan bruge i egen praksis.
Bogen er inddelt i tre dele, som hver peger på nogle af de udfordringer, lederne står overfor:
- Ledelse af kvalitet og forandring i dagtilbud
- Faglig ledelse af dagtilbud
- Ledelse af brugere og omverdenen på dagtilbudsområdet
Under de tre hoveddele er der kapitler om ledelse af blandt andet data og dokumentation, vision og værdier, forandringsprocesser, professionelle læringsfællesskaber og evalueringskultur, sampraksis, digital udvikling og samarbejdet med forældre.