Pernille Pind

På denne side finder du information om forfatter, Pernille Pind, og hendes store arbejde inden for matematikundervisning. Vores udvalg af Pernille Pinds bøger er listet nederst på siden.

 

Om Pernille Pind

Pernille Pind (1965) er forfatter, matematikdidaktiker, foredragsholder og udvikler af undervisningsmaterialer. Hun har en cand.scient. i matematik og fysik og en ph.d. i matematik fra Aarhus Universitet. Siden 1990 har Pind arbejdet med matematikundervisning.

 

Pernille Pind

 

I 2005 stifter Pernille Pind og hendes mand, Erik Bjerre, forlaget Pind og Bjerre. Sammen udgiver de bøger, videoer og øvrigt materiale, som styrker matematikundervisningen i Danmark. De er med til at udvikle talmaterialet OUT (ordblinde i talvanskeligheder), og de deltager også i udviklingen af talblindetesten for Undervisningsministeriet.

 

Pernille Pind arbejder desuden som forsker i matematikdidaktik på Center for forskning og udvikling, VIA. I samarbejde med Dafolo Forlag udgiver hun i 2022, sammen med læsekonsulent Lis Pøhler, elevmaterialet “Lær at lære”. .

 

Bøger af Pernille Pind

"Lær at lære" består af elevhæfter og lærervejledning til matematik- og danskundervisningen mellemtrinet. Her bidrager Pernille Pind med sin enorme erfaring med matematikundervisning. Undervisningsmaterialet udvikler elevernes forståelse og bevidsthed om, hvordan de lærer, mens de lærer.

 

"Lær at lære" er et materiale, som får eleverne til at diskutere og reflektere over deres eget og andres arbejde. Eleverne lærer at give og modtage feedback gennem konstruktiv kommunikation, samtidig med at deres evner i matematik styrkes. Materialet giver eleverne indsigt i, hvilke læringsstrategier der fungerer bedst, og de lærer, at der er flere veje til et rigtigt svar.

 

Pernille Pind er herudover forfatter til en lang række bøger og materialer til matematik. Hun har blandt andet skrevet “Matematik for alle” (2021), “Modellering og estimering” (2019) og “Du kan regne med dit barn” (2012). Pernille Pind beskæftiger sig blandt andet med regnestrategier, regnemetoder, undersøgende matematik og elever i matematikvanskeligheder.

 

Elever med matematikvanskeligheder

Pernille Pind beskæftiger sig især med de elever, der har matematikvanskeligheder, herunder matematikangst. Matematikangst er med Pernille Pinds egne ord “følelser af ængstelse og spændinger vedrørende manipulation af tal og færdiggørelse af matematiske problemer i forskellige sammenhænge”. Matematikangst fører ofte til en ond spiral, hvor dårlige oplevelser med matematikken øger angsten.

 

I et moderne samfund som vores, hvor matematisk forståelse er så fundamental, er angst for matematik noget, der bør sættes ind overfor. Det gør Pernille Pind til dagligt gennem hendes foredrag, kurser og undervisnings- og fagmateriale. Hun efteruddanner folkeskolelærere til at lære børn at sætte ord på deres oplevelser med matematikken. Samtidig lærer eleverne at forstå deres egne læringsstrategier i matematik.

 

Se vores udvalg af Pernille Pinds bøger her: