Udsatte børn eller udsatte miljøer?
Når vi taler om udsathed i pædagogiske miljøer, er der ofte forskellige forståelser i spil.
Denne antologi ser nærmere disse forståelser med det udgangspunkt, at udsathed ikke bor i den enkelte, men også kan opstå i mødet med daginstitutionen. Børns hverdagsliv og deltagelsesmuligheder er derfor betydningsfulde for at forstå specifikke udsathedsproblematikker og ikke mindst finde de pædagogiske handlerum.
Bogens kapitler behandler aktuelle og væsentlige problemstillinger i den pædagogiske praksis, og der præsenteres forskellige vidensbaserede og forskningsforankrede bud på at forstå og arbejde med udsathed i daginstitutionen i relation til blandt andet kultur, leg, sprog, forældresamarbejde og tværprofessionelt samarbejde.
Bogen henvender sig til studerende på de pædagogiske uddannelser og til pædagogisk personale i praksis og alle andre, der er optaget af at forstå og skabe gode handlemuligheder i arbejdet med udsatte børn og udsatte miljøer.
Kai Pedersen, Specialpædagogisk månedsblad, giver bogen karakteren 10 og skriver:
Selvom bogen har 11 forfattere, er det spændende læsning og en rigtig god bog at blive klog på. Mange gode cases og litteraturhenvisning efter hvert kapitel. Det er nu, du skal opfordre din daginstitution til at lave en studiekreds og købe et vis antal af bogen ’Udsatte børn eller udsatte miljøer?’. Det vil blive en spændende vinter for jer. God læselyst!