Psykologisk tryghed handler om, at man som barn, ung og voksen føler sig så tryg, at man tør stille spørgsmål, begå fejl og udstille sin tvivl, uden at man skal frygte for negative konsekvenser – fx at blive gjort til grin. Det handler om at skabe så trygge lærings-, udviklings- og arbejdsmiljøer, at man tør overskride den selvbeskyttelse, som de fleste af os har indeni. Kan jeg sige noget uden at risikere at tabe ansigt?
Psykologisk tryghed i en gruppe – uanset om der er tale om børn, unge eller voksne – er altafgørende for flere elementer, viser professor Amy Edmondsons omfattende og prisbelønnede forskning på Harvard University. Psykologisk tryghed kan ikke stå alene, men er en meget central ingrediens i forhold til:
- Det gode og virkningsfulde samarbejde
- Trivsel og frafald
- Jobtilfredshed
- Bedre og hurtigere innovation
- Fejl opdages og handles på hurtigere
- Bedre løsninger og resultater
- Lavere sygefravær.
Psykologisk tryghed ligger i naturlig forlængelse af fx professionelle læringsfællesskaber og co-teaching – med et stort fokus på at skabe en tryg og resultatskabende samarbejdskultur.
Her får du i alt seks plakater om psykologisk tryghed, der hver især stiller spørgsmål til refleksion og drøftelse i forhold til:
- At behandle svære emner
- At føle sig som en del af gruppen
- At arbejde med fejl og at lære
- At samarbejde og anerkende
- At lytte
- At tage ansvar.
Plakaterne er henvendt til både børn, unge og voksne, så man sammen kan få en dialog om, hvad psykologisk tryghed er for jer og hos jer. De egner sig til at hænge på væggen i dagtilbud, på skoler og andre uddannelsesinstitutioner og på arbejdspladser. Det kan være på gange, i klasseværelser, i medarbejderrum, mødelokaler, kantiner etc.
Plakaterne måler 50x 70 cm
Plakaterne er udarbejdet af Peter Andersen og illustreret af Palle Klokker Henriksen.