Ledelse i en inkluderende skole E-bog

Format: E-Bog
Forfatter(e): Anna Marie Illum, Michael Plauborg Jensen, Dorte Lange, Eva Leegaard Mortensen, Bjarne Nielsen, Stig Dahl Pedersen, Karen Schmidt Poulsen og Birthe Qvortrup
kr. 138,00
ekskl. moms
kr. 172,50
inkl. moms

Denne bog er en e-bog
Når du køber e-bogen, bliver bogen leveret til din mailadresse inden for 1 time. E-bogen er i epub-format, og bogen er DRM-beskyttet. Bogen bliver låst til én bruger og kan derfor ikke videresendes til andre.

Øget inklusion er i disse år et hovedtema i folkeskolen, ofte motiveret i at begrænse udgifterne til specialundervisningen. Fokus er ikke i samme grad rettet mod de elever, forældre, lærere og skoleledelser, som skal gennemføre inklusionsprocessen. Det rådes der her bod på med bøgerne Inklusion i klassens fællesskab og Ledelse i en inkluderende skole, der tilsammen belyser skolens pædagogiske og strategiske muligheder for god inklusionspraksis. Bøgerne tilbyder ikke alene videns- og erfaringsformidling om en påtrængende problemstilling i skoleledelse, men også oplæg til refleksion over egen lærer- og ledelsespraksis og skolens pædagogiske videreudviklingsmuligheder.

Formålet med Ledelse i en inkluderende skole, der er en bog om skoleledelsens rolle og opgaver i inklusionsprocessen skrevet af og for skoleledere, er at tydeliggøre, hvordan skoleledelsen kan understøtte en inkluderende undervisning i praksis. Bogen omhandler bl.a. overvejelser over hensigtsmæssig inddragelse af skolens egne ressourcelærere med specialpædagogisk kompetence og effektive samarbejdsstrukturer mellem PPR, lærerteamet og den enkelte lærer. Desuden belyses spørgsmål som, hvordan man fra skolens side bedst muligt kan støtte op om forældrenes positive medvirken, og stille velegnede særlige undervisningsmidler og fysiske rammer i klassen og på skolen til rådighed, samt hvordan man bedst inddrager aktuel forskningsbaseret viden om inklusion i lærernes kompetenceudvikling.

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen

Bøgerne, der er blevet til i et samarbejde mellem Danmarks Lærerforening og Dafolo med konsulent Evy Stokholm, Danmarks Lærerforening, cand. pæd. psych. Bjarne Nielsen og Signe Holm-Larsen, redaktør i Dafolo som styregruppe, henvender sig primært til skoleledere, pædagogiske konsulenter og PPR-medarbejdere.

Sådan skriver anmelderne:
Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter


Bogen "tager fat på de ledelsesmæssige udfordringer med at få inklusionsprocessen til at lykkes. Det er en hurtigt læst bog, som giver mange gode indspark (...) Relevant og aktuel udgivelse for skoleledere, som står midt i den svære proces med at skabe en velfungerende inkluderende skole."

Varenr.: 7160-443-6
ISBN: 9788771604436
Udgave måned/år: 10/11
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?