Læringscentreret skoleledelse

Format: Bog
Sidetal: 136
Forfatter(e): Helle Bjerg og Dorthe Staunæs
kr. 287,00
ekskl. moms
kr. 358,75
inkl. moms

Denne bog bringer den nyeste forskningsviden indenfor skoleledelse i spil i relation til de aktuelle udfordringer og forandringsambitioner på skolens vegne, som skoleledelser står overfor at skulle håndtere.

Bogen præsenterer to konkrete tænketeknologier, hvor-igennem denne forskningsviden kan oversættes med henblik på at lede udvikling af en forskningsinformeret professionel ledelsespraksis: Læringslakmusprøven og ledelseskompasset.

Læringslakmusprøven tager afsæt i den new zealandske skoleledelsesforsker Viviane Robinsons model for "elevcentreret ledelse". I sin model sigter Robinson på "at bringe uddannelse tilbage ind i uddannelsesledelse", hvilket vil sige at sikre, at ledelse og ledelsesinitiativer foretages med elevernes læringsudbytte for øje. Her kan læringslakmusprøven hjælpe med at sætte og fastholde skoleledelsers fokus på, hvordan udviklingstiltag og daglige praksisser i skolen skal tilrettelægges og ledes, så de fører til udvikling af undervisning og øget læringsudbytte.

Ledelseskompasset er en videreudvikling af den canadiske skoleledelsesforsker Michael Fullans model for forandringsledelse med særligt fokus på skoleudvikling. Ledelseskompasset bygger videre på Fullans devise om, at "forandring af uddannelse er teknisk simpel, men socialt kompleks". Ledelseskompasset kan således bruges til mere specifikt at adressere de relationelle, organisatoriske og affektive processer, som følger med, når man som ledelse vil lede og udvikle skolen som organisation mod et øget fokus på elevernes læringsudbytte.

Igennem bogen illustreres pointerne gennem konkrete eksempler på brugen af disse tænketeknologier, ligesom der præsenteres konkrete spørgsmål til arbejdet med læringslakmusprøven og ledelseskompasset.


Sådan skriver anmelderne:
folkeskolen.dk

Bogen kommer med sit bud på en styringsform, der kan sikre fokus på kerneopgaven i arbejdet med skoleudvikling, og på hvordan der kan arbejdes struktureret med brug af forskning. […] Bogen er interessant og tankevækkende, og der er ingen tvivl om, at det kunne være en solid og grundig måde at arbejde på, men det virker som en ordentlig mundfuld at finde tid til at gennemføre.

Lektørudtalelse, Dansk BiblioteksCenter

Yderst relevant anskaffelse til skoleledere, der ønsker at opkvalificere deres ledelse. Bogen er oplagt at anvende ved uddannelse og videreuddannelse af skoleledere. 

Varenr.: 7389
ISBN: 9788771600902
Udgave måned/år: 12/14
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?