Ordblinde elever
Har du brug for en håndsrækning til, hvordan du skal undervise ordblinde elever?
Mangler du konkrete idéer og metoder til din praksis?
Denne bog giver viden om, hvad du konkret gør, når du har en elev med ordblindhed. Du får forslag til redskaber og øvelser til undervisningen i fx stavning, læseforståelse og brugen af it-hjælpemidler.
Bogen henvender sig til dansk- og støttelærere i 0.-10. klasse, men mange af værktøjerne har lige så stor relevans i andre fag.
Helt kvadratisk er den håndnemme lille ordblindebog ikke. Alligevel kommer man til at tænke på en gammel reklame for chokolade: «kvadratisk, praktisk, god». En smagfuld og mundret samling godbidder med faglig tyngde og viden om allehånde dysleksi, men alligevel en «håndbog» med fokus på praktisk anvendelighed.
Brug af IT-værktøjer er kun en del af anvisningssættet – omend en væsentlig del. Læsetræning, læseforståelse, stavning og skrivning bliver også foldet ud i korte og meget konkret anvisende kapitler. Og hvad der ikke er plads til af skabeloner og lignende, kan man høfligt og gratis downloade fra forlaget. Det er skidegodt.
Rikke Bundgaards velskrevne og især vel-layoutede lille bog bør være hjemmehørende på skrivebordet hos alle lærere som, helt eller delvist, har ansvar for en, to, mange elever med grader af ordblindhed.
Og det gælder vist de fleste.
"En helt fantastisk og uundværlig bog, når man arbejder med ordblinde elever. Styrken er helt klart vekselvirkningen mellem redegørende teori og de mange anvendelige og konkrete eksempler, der er lige til at gøre brug af. Bogen kan både læses i en sammenhæng og bruges som opslagsværk".
Mobning, præstationspres, angst og strukturelle forhold i skolesystemet - hvad ligger bag elevernes trivsel og mistrivsel?