KRAP fortællinger fra praksis E-bog
Denne bog er en e-bog
Når du køber e-bogen, bliver bogen leveret til din mailadresse inden for 1 time. E-bogen er i epub-format, og bogen er DRM-beskyttet. Bogen bliver låst til én bruger og kan derfor ikke videresendes til andre.
Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik, forkortet KRAP, er et socialpædagogisk koncept, som indeholder det bedste af det, der virker...
KRAP er funderet i den anerkendende tilgang til andre mennesker og er kendetegnet ved en systematisk inddragelse af de kognitive teorier og behandlingsformer - samt ved en udpræget vægtning af det positive, dét som virker. Konceptet hviler desuden på en konstruktivistisk forståelse af mennesket i dets miljø.
En teori har først bevist sin bæredygtighed, når den har vist sig at kunne omsættes til - og virke i - praksis. Og KRAP virker! I denne bog kan du læse om en større gruppe praktikeres arbejde med børn, unge og voksne inden for både almen- og specialpædagogiske områder, herunder folkeskole, almindelig og specialbørnehave, døgninstitutioner for børn og unge og for voksne udviklingshæmmede samt kommunal sagsbehandling. Her formidles erfaringer med KRAP og helt konkrete anvisninger på, hvordan et pædagogisk arbejde kan bygges op ud fra forskelligartede udfordringer.
I pædagogiske kredse er de fleste i dag bevidste om at skulle have en anerkendende tilgang og at arbejde ud fra et ressourcesyn. For mange er dette en logisk forudsætning ... men udfordringerne dukker op, når man kommer til: Hvordan gør man så det i praksis?
KRAP - fortællinger fra praksis tilbyder med sine 19 kapitler et nuanceret billede af KRAP-tilgangen, der kan virke som inspiration for mange andre praktikere. Nogle af de tydelige perspektiver, læseren vil kunne finde i bogens tekster, handler om:
- Praksisfortællinger med fokus på for eksempel forandringsprocesser eller forældresamarbejde med et KRAP'sk udgangspunkt
- De KRAP'ske metoders virkning og videreudviklingen af dem
- De KRAP'ske forståelsesrammer og arbejdsprocesser i arbejdet med mennesker ud fra deres ressourcer og udfordringer
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Læs bogens første kapitel "Anerkendende kommunal sagsbehandling" af Kirsti Hansen Demény her
Bogen henvender sig til alle i den pædagogiske verden, der ønsker inspiration til at arbejde kognitivt, ressourcefokuseret og anerkendende. Den egner sig både til KRAP-kendere og -nybegyndere.
Om redaktørerne
Cand.pæd.psych. Lene Metner og cand.psych. Peter Storgård er personerne bag KRAP. De arbejder begge på PsykologCentret i Viborg, hvorfra de i en årrække har afholdt KRAP-kurser for medarbejdere på institutioner, specialskoler, opholdssteder med mere. De har en mangeårig erfaring inden for socialpædagogik, terapi og socialt arbejde.
Se alle titler i KRAP serien her
Læs mere om KRAP
"Det handler om at afdække virkeligheden: både for den professionelle og brugeren/barnet/den unge. Og det handler om at finde frem til alternative tanker, som fremmer den pædagogiske praksis, den personlige udvikling, personaleudvikling, værdiarbejde, forældresamarbejde osv. Det handler om at kunne skifte perspektiv - opleve verden fra en andens synsvinkel. Jeg vil anbefale bogen til alle dem, som arbejder med relationer, og som ønsker at udvikle eller styrke deres fordomsfrie og værdifrie tilgang til andre - både professionelt og privat."
"(...) meget konkret med anvendelige eksempler på god praksis (...) Bogen er meget anvendelig bredt i det pædagogiske felt."
"De enkelte kapitler kan sagtens læses uafhængigt af hinanden efter ens faglige interesse. Men bogen er så interessant, at den bør læses i sin helhed (...) Interessant pædagogisk udgivelse fuld af gejst og glæde for det pædagogiske arbejde. Bogen er skrevet i et letlæst og mundret sprog, hvorved den næsten kan hyggelæses på lige fod med en god roman."