Lone Svinth

Hvilken betydning har samspillet mellem børnene og pædagogerne i dagtilbuddet? Lone Svinth er lektor og ph.d. ved DPU på Aarhus Universitet, hvor hun forsker i, hvilken betydning sammenspillet på tværs af børn og pædagoger har for børns læring.

 

Lone Svinth er forfatter og medforfatter på flere bøger om børns læring. Find udvalget nederst på denne side.

 

Om Lone Svinth

Lone Svinth forskningsmæssige fokus ligger på voksen-barn samspillet, og hun har medvirket til flere forskningsprojekter, blandt andet LUDVI-projektet (Læring og udvikling i daginstitutioner), som fokuserer på læringsmiljøet i daginstitutioner og børns parathed til skolen.

 

Lone Svinth er lektor på Aarhus Universitet, hvor hun i 2014 fik sin ph.d. i pædagogisk psykologi. Hun formår at formidle komplekst stof på en let forståelig måde. Hendes formidling tager udgangspunkt i aktuelle emner, hvor børnenes perspektiv spiller en central rolle. Lone Svinth vandt i 2012 Rubin-prisen – en pris der uddeles af Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift.

 

Bøger af Lone Svinth

Lone Svinths bøger henvender sig til studerende på pædagoguddannelsen samt til det pædagogiske personale i dagtilbud. Bøgerne tager udgangspunkt i hverdagen i de danske daginstitutioner og har fokus på samspillet mellem børnene og pædagogerne.

 

Børns læringskurve er stærkest fra 0-3-årsalderen. En periode i barnets liv, som Lone Svinth har været med til at belyse i samarbejde med andre førende forskere. Det blev først til bogen Barnet i centrum (2016) og efterfølgende Barnet i centrum 2 (2019).

 

Senest har Lone Svinth bidraget til antologien At udvikle et sprog – Tomasellos børneforskning i en dansk kontekst (2021). Lone Svinths bidrag indblik i, hvordan Tomasellos teori om voksen-barn samspillet kan sættes i en dansk kontekst.

 

Du finder vores udvalg af Lone Svinths bøger her: