Helle Marie Skovbjerg

På denne side kan du læse om forfatter Helle Marie Skovbjerg, Danmarks første professor i leg. Hun har stor indsigt i legens betydning og indvirkning på børns udvikling. Vi har samlet et udvalg af disse bøger nederst på siden.

 

Om Helle Marie Skovbjerg

Helle Marie Skovbjerg vil som Danmarks første lege-professor styrke pædagogers forståelse for legens betydning.

 

Interessen for børn leg og dens betydning for deres udvikling kom da Helle Marie Skovbjerg skrev sit speciale. Hendes baggrund i forskningsfeltet startede på Aarhus Universitet som idéhistoriker. I 2010 færdiggjorde hun sin ph.d.-afhandling Leg som stemningspraksis, og har forsket i leg på Aalborg Universitet derefter.

 

Helle Marie Skovbjerg blev i 2018 professor på Designskolen Kolding, i afdeling for Leg og Design. Her underviser hun i Design for Play.

 

Bøger af Helle Marie Skovbjerg

Helle Marie Skovbjerg har, med udgangspunkt i et børneperspektiv, skrevet flere artikler om børns ret til leg. Leg kræver god tid, hvilket hun uddyber i det første nummer af I Børnehøjde. Et magasin, der gør dig klogere på de 0-6-årige, og som også har sin egen podcast. I Børnehøjde udgives af Dafolo Forlag.

 

I bogen 10 tanker om leg (2021) giver Helle Marie Skovbjerg sit svar på hvad leg egentlig er. Hun kommer ind på, hvordan det for både voksne og børn kræver åbenhed og mod at gå ind i legen. Bogen giver desuden indsigt i, hvorfor og hvordan den voksnes rolle har en vigtig betydning for legens udfoldelse. Vil du vide lidt mere om bogens indhold, kan du tage et smugkig her.

 

Helle Marie Skovbjerg er medforfatter til Digital produktion - deltagelse og læring (2017). En bog der henvender sig til undervisere om hvordan de bruger digital produktion som læringsform.

 

Giv børnene tid til leg, og pædagogerne redskaber til at indgå i legen

Helle Marie Skovbjerg vil sætte leg på dagsorden, både herhjemme og internationalt. Hun giver ikke kun indsigt i den gode leg, men deltager også i debatten om, hvordan legen, politisk, skal anerkendes i daginstitutioner. Formålet er, at legen ikke ender som et kompetencebegreb i endnu et læringsmål, men anerkendes for den vigtighed den har.

 

De voksnes deltagelse i legen er også vigtig, siger Helle Marie Skovbjerg. Det skal foregå på børnenes præmisser, hvor den voksne gennem nysgerrighed og spørgsmål, kan være med til at udvikle legen. I hendes bøger er der konkrete eksempler fra virkeligheden, der beskriver, hvordan dette kan gøres.

 

Om man er pædagog, lærer, forælder, museumsformidler eller på anden vis arbejder med pædagogisk læring, giver Helle Marie Skovbjergs bøger vigtig indsigt i, hvordan man skaber de bedste rammer for leg.

 

Du finder vores udvalg af Helle Marie Skovbjergs bøger, e-bøger og bidrag til magasiner her: