Små børn har en helt umiddelbar glæde ved at være i naturen. De er nysgerrige og undrende over for naturens fænomener og besidder ofte en matematisk opmærksomhed, der giver dem lyst til at 'finde ud af ting' og undersøge den verden, de omgives af. Med hjælp fra pædagogen kan børn derfor allerede i en tidlig alder begynde at forstå og arbejde med temaer såsom bæredygtighed, skovens dyreliv eller med samspillet mellem natur, samfund og menneske.
Denne bog giver en introduktion til den styrkede læreplan i relation til temaet 'natur, udeliv og science'. Hvad er det nye, hvilket lærings- og børnesyn ligger til grund, og hvad ligger der i temaets tre ord? Der tilbydes i bogen en lang række afprøvede praksisforløb, der er lige til at gå til for pædagogen - så det er bare om at komme ud i naturen med børnene og sætte spor.
Bogen er skrevet med et overordnet mål og håb om at gøre naturoplevelser med børn alsidige, lærerige og let tilgængelige i en pædagogisk sammenhæng.
Bogen er dejlig konsistent og sammenhængende i sin tankegang fra de brede penselstrøg om temaets samfundsmæssige og dannelsesmæssige betydning til de konkrete eksempler på pædagogisk praksis. Hele vejen igennem er børneperspektivet, legen og børns nysgerrighed og deltagelse sat i centrum. Dertil kommer en overskuelig opbygning, gode informerende overskrifter, gode diskussioner og inspirerende eksempler fra praksis.
Bogen Sæt spor har sat sine klare spor i min hjerne og hjerte. En vidunderlig jordnær bog med masser af pædagogisk indsigt. Læs den og brug dens mange konkrete eksempler i praksis og tænk dig om, når du færdes i naturen med børn.