Denne bog understøtter arbejdet med læreplanstemaet 'kommunikation og sprog' i praksis og giver ideer og inspiration til at understøtte børns sprogudvikling og kommunikation i dagtilbuddets hverdag.
Bogen sætter særligt fokus på, hvordan man kan støtte børns sproglige udvikling gennem deres nære relationer og fællesskaber med andre børn, barnets forældre og det pædagogiske personale. Helt centralt er det, at det pædagogiske personale fungerer som sproglige rollemodeller, og at de voksne er fuldt ud bevidste om den uhyre vigtige opgave, de har i forhold til at bringe høj kvalitet ind i børnenes sproglige miljø. Hver dag og for alle børn.
Bogen kommer også ind på legens betydning for børns sproglige udvikling, herunder det pædagogiske personales rammesættende, understøttende og guidende rolle.
Hensigten med bogen er at præsentere sprog og kommunikation i en helhedsforståelse, hvor det enkelte barns sproglige virkelighed, børnemiljøet og barnets forældre samtænkes med viden om, hvordan barnets sprog og tænkning udvikler sig.
'Generelt bliver man holdt godt i hånden, når der gennemgås emner så som meningsfuld læring, selvfortælling og tidlig literacy.'
'Samtale er guld er skrevet i let sprog med mange relevante henvisninger, hvilket jeg fokuserer mere og mere på, fordi det ikke skal være et vanskeligt sprog, der forhindrer folk i at tilegne sig vigtigt viden. Faktisk vil jeg vove at kalde denne bog en 'guldgrube'.